بررسی اثرات عصاره آبی الکلی کاهو بر میزان فشارخون شریانی و ضربان قلب موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری های قلبی عروقی اصلی ترین عامل مرگ در جوامع کنونی بشری هستند. پرفشاری خون مهمترین زمینه ساز این بیماری ها است. کاربرد گیاهان دارویی به دلیل ماهیت طبیعی واثرات جانبی کمتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این مطالعه ارزیابی عصاره آبی – الکلی کاهو بر فشار خون شریانی و ضربان قلب موش صحرایی می باشد.
روش کار
در این مطالعه ی تجربی در موشهای صحرایی نر پرفشاری خون با روش Desoxycorticosterone- DOCA-Salt القاء شد. سپس اثریک هفته تیمار گاواژ عصاره آبی – الکلی برگ کاهو (100mg\kg\day) بر فشارخون متوسط شریانی(MAP)، ضربان قلب(HR) و فعالیت رنین پلاسما (PRA) در گروه تیمار شده با عصاره کاهو بررسی و با حیوانات هایپرتنسیو تیمار نشده مقایسه شد. تحت بیهوشی (اورتان 1 gr/kg) با کانول گذاری شریان رانی MAP و HR اندازه گیری و ثبت گردید. به منظور بررسی اثرات تزریق وریدی عصاره بر MAP و HRو مکانیسم احتمالی این اثرات، تزریق غلظت های مختلف عصاره برMAP و HR با و بدون پیش درمانی با آنتاگونیست گیرنده های H1 هیستامین (کلرفنیرامین mg/kg 10) انجام شد. میزان فعالیت رنین پلاسما با روش رادیوایمیونواسی اندازه گیری شد. در طول درمان حجم ادرار نیز اندازه گیری شد.
نتایج
یافته های این مطالعه نشان داد که القاء پرفشاری خون با روش DOCA-Saltباعث افزایش فشار خون و کاهش فعالیت رنین پلاسما می گردد. تیمار با عصاره آبی – الکلی کاهو موجب کاهش معنی دار MAP حیوانات مبتلا به پر فشاری خون تجربی تیمار شده در مقایسه با حیوانات تیمار نشده می شود، میزان فعالیت رنین پلاسما و حجم ادرار را افزایش می دهد ولی اثر قابل توجهی بر ضربان قلب ندارد.
نتیجه نهائی: تیمار با عصاره آبی – الکلی کاهو احتمالا با اثر بر عملکرد کلیه ها و خاصیت ادرار آوری موجب کاهش فشارخون شریانی و اصلاح فعالیت رنین پلاسما در موش صحرایی مبتلا به پرفشاری خون DOCA-Salt می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!