مقایسه دگزامتازون و متوکلوپرامید در پیشگیری از تهوع، استفراغ و درد بعد از عمل جراحی هرنی اینگوینال

پیام:
چکیده:
زمینه
تهوع و استفراغ شایع ترین عارضه بعد از عمل است که می تواند منجر به مشکلات متعددی بر روی سیستم های مختلف بدن گردد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر دگزامتازون و متوکلوپرامید در پیشگیری از تهوع، استفراغ و درد بعد از عمل است.
روش ها
در یک کارآزمایی بالینی 60 بیمار ASA1-2 که کاندید عمل جراحی هرنی اینگوینال الکتیو بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه (M) mg10 متوکلوپرامید و گروه دیگر (D) mg8 دگزامتازون به صورت وریدی، 10 دقیقه قبل از خارج کردن لوله و 6 ساعت بعد از پایان عمل دریافت کردند. بروز تهوع و استفراغ، زمان اولین تقاضای ضد درد و مقدار ضددرد در دوره 24 ساعت بعد از عمل ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز شد.
یافته ها
وقوع تهوع و استفراغ در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0P>). زمان اولین درخواست ضددرد در گروه M کم تر از گروه D (063/0=P) و مقدار ضددرد استفاده شده در گروه D کم تر از گروه M بود (177/0=P) اما اختلاف معناداری با هم نداشتند. دفعات تجویز ضددرد در گروه دگزامتازون به طور معنادار کم تر از گروه متوکلوپرامید بود (033/0P=).
نتیجه گیری
اختلاف بین دو گروه در میزان تهوع و استفراغ بعد از عمل معنادار نبود اما به واسطه اثرات بی دردی دگزامتازون، ما پیشنهاد می کنیم از این دارو بعد از عمل استفاده شود
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1116544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!