عوامل موثر بر طغیان وبای شهرستان قم در سال 1390

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
وبا یک مشکل جهانی سلامت است و سلامت عموم مردم را تهدید می کند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی راه های انتشار بیماری و عوامل تاثیرگذار بر گسترش طغیان انجام شد.
روش کار
در یک مطالعه مورد- شاهدی طغیان وبا در قم در سال 1390، بررسی شد. بر اساس معیار اقامت در استان در 5 روز پیش از بروز علایم بالینی، 100 بیمار واجد شرایط از کل 136 مورد به همراه دو شاهد برای هرمورد، که با بیماران همسان سازی جفتی شده بوده اند، وارد مطالعه گردیدند. از جدول فراوانی و رگرسیون لجستیک چند متغیره برای انجام تحلیل ها استفاده شد.
نتایج
80% بیماران بین 21 تا 60 سال سن داشتند و 76% آن ها خانه دار و کارگر بودند. زنان، افراد، روستاییان، ایرانیان و بیماران سرپایی، به ترتیب 51، 13، 91 و 90 درصد بیماران را تشکیل می دادند. 43% نمونه های گرفته شده از سبزیجات درطول فصل شیوع آلودگی به ناگ داشتند و تنها یک مورد مثبت اوگاوا جداسازی شد. مصرف سبزیجات ضدعفونی نشده، سالاد و مسافرت، به ترتیب نسبت شانس (فاصله اطمینان 95%) (7/9-6/2) 04/5، (31/0-07/0) 15/0 و (9/0-01/0)1/0 را داشته اند. برخلاف تصور، نوع سالاد مصرفی می تواند اثر متفاوتی بر بیماری داشته باشد. بر اساس یافته ها مصرف سالاد آبلیمو (شیرازی) اثر محافظتی در برابر وبا داشت (نسبت شانس (13-6/3) 9/6).
نتیجه گیری
مصرف سبزیجات ضدعفونی نشده سبب خطر بالای طغیان وبا می شود. ازاین رو به تلاش بیشتری برای حل این مسئله نیاز است. مصرف سالاد آبلیمو اثر حفاظتی در برابر وبا دارد و می تواند به عنوان یک راهکار مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1126869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!