تاثیر جنگل کاری با گونه های توسکا قشلاقی (Alnus glutinosa (L.) Gaertn.) و کاج تدا (Pinus taeda L.) روی فعالیت و زی توده میکروبی خاک (مطالعه موردی: منطقه گیسوم- غرب استان گیلان)

پیام:
چکیده:
خواص زیستی خاک مناسب ترین شاخص برای تعیین کیفیت خاک می باشد، زیرا با چرخه های غذایی، تنفس خاک، زی توده میکروبی و فعالیت آنزیم های خاک ارتباط دارند. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر دو توده همسال و مجاور هم، کاج تدا (Pinus taeda L.) و توده طبیعی توسکای قشلاقی (Alnus glutinosa (L.) Gaertn.) بر فعالیت آنزیم های دهیدروژناز و اوره آز و زی توده میکروبی و برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در غرب استان گیلان انجام شد. در این دو توده از دو عمق 10-0 و 10 تا 20 سانتی متری نمونه خاک برداشت شد. فعالیت آنزیم های دهیدروژناز و اوره آز و زی توده میکروبی با استفاده از واکنش با سوبسترا و توسط اسپکتروفتومتر سنجش گردید. بافت خاک، جرم مخصوص ظاهری و حقیقی، درصد رطوبت، pH، کربن آلی، ازت کل، فسفر قابل جذب و پتاسیم محلول نیز در این دو توده بررسی شد. نتایج نشان داد که آنزیم دهیدروژناز و اوره آز، زی توده میکروبی، کربن، ازت و پتاسیم در بین دو توده اختلاف معنی داری داشت که مقدار آنزیم های اوره آز و دهیدروژناز و همچنین میزان زی توده میکروبی، کربن آلی و ازت در توده طبیعی توسکا بیشتر از توده دست کاشت کاج تدا بود. غلظت همه آنزیم های اندازه گیری شده با زی توده میکروبی، کربن آلی، ازت، pH، پتاسیم، بافت و تخلخل خاک همبستگی معنی دار را نشان دادند. براساس نتایج این تحقیق می توان عنوان نمود که توده توسکای قشلاقی نسبت به کاج تدا شرایط مناسب تری را برای تولید مواد آلی، زی توده میکروبی و فعالیت میکروارگانیسم های خاک فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
334
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1127814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!