بررسی اثرات فوری کشش استاتیک بر تعادل ایستا و پویا در دختران سالم و جوان غیر ورزش کار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از کشش استاتیک قبل از تمرینات ورزشی جهت افزایش دامنه حرکتی، کاهش سفتی عضلانی، کاهش درد و افزایش سطح عمل کرد هم واره تاکید شده است، با توجه به وجود نظرات متناقضی در خصوص اثر کشش بر عمل کرد عضلانی و اهمیت کنترل تعادل هنگام تمرینات ورزشی در جلوگیری از آسیب های ورزشی، این مطالعه به منظور بررسی اثر کشش استاتیک کوتاه و بلندمدت بر شاخص های تعادل ایستا و پویا طراحی شده است.
مواد و روش ها
45 دختر سالم و غیر ورزش کار به صورت تصادفی در یکی از 3 گروه آزمایشی: کنترل، کشش 15 ثانیه و کشش 45 ثانیه قرار گرفتند. در گروه کشش تعداد 3 کشش 15 یا 45 ثانیه ای روی عضلات همسترینگ، کوادریسپس و گاستروکنمیوس راست و چپ هم راه با 15 ثانیه استراحت بین هر کشش انجام شد. گروه کنترل هیچ کششی دریافت نکرد. قبل و بعد از تمرینات کششی، شاخص های تعادل ایستا و پویا در جهت های قدامی-خلفی، طرفی و کلی با استفاده از دست گاه سنجش تعادل Biodex SD ارزیابی شد.
یافته ها
کاهش شاخص تعادل پویای قدامی-خلفی، طرفی و کلی در گروه کشش 45 ثانیه نسبت به گروه کشش 15 ثانیه (0001/0P<) و گروه کنترل (003/0=P) مشاهده شد. تفاوت معنی داری در شاخص های تعادل ایستا بین گروه ها مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
بررسی نتایج مطالعه نشان می دهد که انجام کشش های استاتیک بلند مدت می تواند موجب اختلال در عمل کرد تعادل پویای افراد گردد، که می تواند هنگام فعالیت های ورزشی فرد را در معرض آسیب های ورزشی قرار دهد. مطالعات بیش تری لازم است تا نقش اختصاصی کشش های استاتیک را در فعالیت های ورزشی مختلف مورد بررسی قرار دهد
زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p1142455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!