وظیفه گروی اخلاقی قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
چکیده:
درستی و نادرستی اعمال به نظر قاضی عبدالجبار ناشی از ذات اعمال است، یا به تعبیر خودش ناشی از وجوه و عللی است که اعمال بر آن واقع می شود. مثلا ظلم به دلیل ظلم بودن، نادرست است و عدالت به دلیل عدالت بودن، درست. عبدالجبار وجوه و علل درست ساز و نادرست ساز عمل را به دو بخش تقسیم می کند: وجوهی که اصول محسنات و مقبحات هستند و علم به آنها ضرورتا موجب علم به درستی و نادرستی اعمال است (مانند عدل و ظلم) و وجوهی که با علم به آنها تنها علم به درستی و نادرستی در نگاه نخست عمل حاصل می شود که ممکن است در شرایط عمل، به خلاف آنها حکم شود؛ مانند ضرر که در نگاه نخست، وجه نادرست ساز عمل است، ولی اگر از روی استحقاق و جزا باشد، وجه درست ساز عمل است. عبدالجبار وظیفه گرایی قاعده نگر و شهودگرایی مبناگراست.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1171271
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
چیستی عجب و کبر از منظر غزالی
*، مهرانگیز داداشی
نشریه مطالعات اخلاقی، بهار 1403 -
بررسی سیر تطور اصول دین در کلام معتزله با تکیه بر معناشناسی اصطلاح اصول دین
علی وکیلی*،
نشریه کلام پژوهی، بهار و تابستان 1402