شیوع و عوامل خطر درد گردن و شانه در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه واهداف
درد گردن و شانه یک شکایت شایع در جمعیت عمومی و کادر علوم پزشکی می باشد. در این مطالعه سعی شده که عوامل خطر درد گردن و شانه مرتبط با دانشجویان پزشکی شناسایی شود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 260 دانشجوی پزشکی که حداقل 6 ماه از شروع تحصیل آنان گذشته بود وارد مطالعه شدند و ضمن تکمیل پرسشنامه اندکس ناتوانی گردن که فرم بسط داده پرسشنامه oswestry می باشد، به سئوالات طراحی شده در مورد شرایط کار با کامپیوتر و حمل کیف نیز پاسخ دادند.
یافته ها
در این مطالعه پس از حذف افرادی که معیارهای خروج از مطالعه را داشتند 247 دانشجو مورد بررسی قرار گرفتند که 7/60 درصد موارد زن و 3/39 درصد موارد مرد بودند. شیوع درد گردن در بین دانشجویان 4/39 درصد بود و این افراد بر اساس پرسشنامه (NDI neck disability index) شدت ناتوانی در حد خفیف داشتند. در بین عوامل خطر بررسی شده در این دانشجویان سن، نمایه توده بدنی بالا، حمل کیف و اشیاء سنگین روزانه، میزان خواب روزانه و ساعات کار با کامپیوتر ارتباط معنی دار با درد گردن و شانه نشان دادند.
نتیجه گیری
شیوع درد گردن و شانه در بین دانشجویان پزشکی بالا می باشد و همه ریسک فاکتورهایی که دراین مطالعه با درد گردن و شانه مرتبط شناخته شدند بجز سن قابل اصلاح و مربوط به سبک زندگی افراد می باشد و لذا می توان این ریسک فاکتورها را با ارائه توصیه هایی به افراد برطرف و تا حد زیادی از شیوع و مشکلات ناشی از درد گردن در افراد دانشجو کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!