تحلیل مقدماتی سری های زمانی دمای هوای شهر مشهد (2009- 1951میلادی)

چکیده:
درجه حرارت هوا، به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر اقلیمی از مهم ترین شاخص های آب و هوایی هر ناحیه جغرافیایی محسوب می گردد. در سال های اخیر، مشهد شاهد نوسان های قابل ملاحظه به همراه افزایش معنی دار دمای هوا بوده است. هدف اصلی این مقاله، توصیف ترسیمی مشاهده های درجه حرارت مشهد از طریق استخراج نمایه های موجود در سری های زمانی می باشد. به همین منظور داده های ماهانه دما از سال 1951 الی 2009 میلادی در ایستگاه سینوپتیک مشهد جمع آوری و پس از ایجاد سری های زمانی در مقیاس های فصلی و سالانه جهت بررسی تغییرات احتمالی مورد استناد قرار گرفتند.
با هدف تحلیل مقدماتی سری های زمانی، در مرحله اول، شاخص های اولیه نظیر: مشاهده های خام، داده های هموارشده، میانگین متحرک و درصد تغییرپذیری طراحی و نتایج از طریق مدل های ترسیمی نمایش داده شد. در مرحله دوم، مولفه های ثانویه نظیر روند، چرخه ای، فصلی و غیرمنظم موجود در سری مشاهده های محاسبه و شبیه سازی گردید. در مرحله سوم، تکنیک منحنی تجمعی باقیمانده های نرمال شده در جهت آشکار سازی تغییرات درجه حرارت هوا به کار گرفته شد. در مجموع نتایج حاصله مبین این واقعیت هستند که اول میزان تغییرات و نوسان های موجود در سری مشاهده ها به ازای کلیه مقیاس ها در دراز مدت بسیار قابل ملاحظه است. دوم روندی مثبت در سری مشاهده ها درجه حرارت شهر مشهد، به ویژه در مقیاس سالانه به طور کامل آشکار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!