تاثیر تمرین هوازی بر حافظه ارقامی و تصویری افراد مبتلا به سندروم داون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

علیرغم انبوه یافته ها مبنی بر ارتباط مثبت تمرین هوازی با عملکردهای شناختی، داده ها در جمعیت هایی چون مبتلایان به سندروم داون که از نقص حافظه ای رنج می برند، اندک و محدود به نمونه های حیوانی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین هوازی بر حافظه کوتاه مدت افراد مبتلا به سندروم داون است.

مواد و روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی، نمونه تحقیقی 20 نفری از میان مبتلایان به سندروم داون کانون سندرم داون کرج انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از ارزیابی حافظه ای گروه ها توسط تست حافظه ای وکسلر، گروه آزمایش تحت یک دوره تمرین هوازی 3 ماهه، 3 جلسه در هفته، قرار گرفته سپس مجددا ارزیابی حافظه ای، از هر دو گروه، به عمل آمد. داده اده از م اارSPSS 16 و آزن آری تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و مستقل، رد و ار.

یافته ها

ن داد میان حافظه های ارقامی و تصویری گروه های کنترل و آزمایش از ا وت داری ود ا (به ترتیب 585/0=P و 807/0=P)، و ا وت از ا نادار د (در هر دو حافظه 001/0>P). در حافظه های ارقامی و تصویری وه کنترل از سه ه، اد نشد (به ترتیب 63/0=P و 094/0=P)، و وه آزمایش، ات ادار و رو اا را در هر دو حافظه د د (001/0≥P)

نتیجه گیری

نتایج حاضر بر ارتباط تمرین هوازی و حافظه کوتاه مدت تاکید کرده و استفاده از این قبیل تمرین ها را برای ارتقاء عملکردهای حافظه ای مبتلایان به سندروم داون موثر می داند.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 519
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!