تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
برای ارتباط موفقیت آمیز با مددجویان، خانواده ها و همکاران، قاطعیت رفتار مهم برای پرستار حرف های امروز به حساب می آید. قاطعیت، سبب افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات بین فردی، کامل شدن شخصیت و کنترل درونی می شود. در این مطالعه تاثیر برنامه آموزشی رفتار قاطعانه بر سطح قاطعیت دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
مطالعه از نوع نیمه تجربی می باشد. به صورتی که از تعداد 3 کلاس که ورودی مهر سال 1390 بودند، 2 کلاس 55 نفر) و از تعداد 2 کلاس ورودی بهمن 1390 نیز 1 کلاس (34 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مهر ماه دانشجویان) گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند؛ ابتدا پیش آزمون گرفته شده و پس از دو هفته از آنان پس آزمون به عمل آمد. در بهمن ماه نیز گروه مداخله بررسی شدند. به نحوی که پس از پیش آزمون، مداخله مربوطه به صورت آموزش قاطعیت در قالب کارگاه یک روزه ارایه و پس از گذشت دو هفته، پ سآزمون گرفته شد. پرسشنامه قاطعیت گمبریل و ریچی به همراه تعدادی از سوالات و آزمون های آماری SPSS v. دموگرافیک جهت گردآوری داده ها استفاده گردید. برای تجزیه تحلیل داده ها، نرم افزار 16 تی مستقل، تی زوجی، کای دو، فیشر، همبستگی اسپیرمن و م نویتنی مورد استفاده قرار گرفت. ولی این میزان در؛ (p=0/
یافته ها
میانگین نمرات قاطعیت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد (6 در گروه کنترل نیز تغییرات قاطعیت از لحاظ. (p=0/ گروه مداخله پس از آموزش قاطعیت به طور معناداری افزایش یافت (005. (p=0/ آماری تفاوت معناداری را نشان نداد (09
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که آموزش باعث افزایش قاطعیت می گردد و می توان از آن در جهت افزایش قاطعیت دانشجویان پرستاری در طول دوره تحصیل استفاده نمود. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی دیگر از جمله افزایش عزت نفس، مهارت حل مساله و ارتباطات اجتماعی اجرا شده، تاثیر آن بر دانشجویان پرستاری مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!