بررسی برنامه های بازآموزی در بیمارستان های آموزشی- درمانی شهر گرگان از دیدگاه پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به پیشرفت های روزافزون تکنولوژی و رشد بی سابقه ای که در زمینه اطلاعات علوم پزشکی صورت گرفته است، نیاز به برنامه های بازآموزی و بهسازی نیروی انسانی پرستاری در وضعیت کنونی برای ارتقای دانش و مهارت آنان و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات پرستاری در بیمارستان ها یک ضرورت است، در نتیجه برای اجرای صحیح، کامل و جامع این برنامه ها، نیازمند بررسی موثر آن ها می باشد. لذا هدف از این پژوهش «بررسی برنامه های بازآموزی در بیمارستان های آموزشی شهر گرگان از دیدگاه پرستاران» بود.
روش
در این پژوهش توصیفی تحلیلی، تعداد 270 پرستار از 4 بیمارستان آموزشی- درمانی شهر گرگان در سال 1390 به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودایفا با عنوان بررسی برنامه های بازآموزی که حاوی دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و سوالات مرتبط با اهداف پژوهش (عوامل تاثیرگذار در برنامه های بازآموزی) بود. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS v.16، آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی تست و واریانس یک طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری مطالعه (05/0p<) در نظر گرفته شد.
یافته ها
مهم ترین عوامل تاثیرگذار در برنامه های بازآموزی از دیدگاه پرستاران شامل نیازسنجی قبل از برگزاری برنامه ها (با میانگین و انحراف معیار 51/0±19/4)، ارزشیابی پرستاران قبل (60/0±23/4) و بعد از برنامه بازآموزی (55/0±21/4) و حجم کاری (59/0±47/4) عنوان شده است.
نتیجه گیری
اهمیت دادن به برنامه های بازآموزی در پرستاری امری مهم است لذا برای افزایش کیفیت این برنامه ها لزوم بازنگری در موضوع و شیوه اجرایی برنامه های بازآموزی، به کار بردن اصول برنامه های بازآموزی، نیازسنجی مستمر قبل از برگزاری برنامه ها، کاهش حجم کاری برای پرستاران پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!