بررسی وضعیت سلامت و بیماری سالمندان استان ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
شایع ترین علت بیماری و مرگ در سنین سالخوردگی را بیماری های غیر مسری مانند بیماری های قلبی -عروقی، پرفشاری خون، سکته و دیابت تشکیل می دهند، این در حالی است که بسیاری از این بیماری ها قابل پیشگیری هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی بیماری های جسمی، روانی و حوادث در سالمندان استان ایلام انجام شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی 1012 نفر بصورت تصادفی و از طریق نمونه گیری خوشه ایوارد مطالعه گردیدند.گردآوری داده ها با استفاده از یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت پذیرفت و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و نیز آزمونهای پارامتریک و غیر پارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های پژوهش: میانگین شاخص توده بدنی واحدهای مورد مطالعه 4/48 ± 25/72 کیلوگرم بر مترمربع بود و 55/2% دارای میانگین توده بدنی بالاتر از حد طبیعی بودند. شیوع بیماری ها و مشکلات جسمی و روانی افراد شرکت کننده در مطالعه شامل (72/8%) سابقه درد مفاصل، (%53/0) فشار خون، (49/8%) مشکل بینایی، (43/9%) سابقه بیماری های عفونی، (%40/1) اختلال خواب، (%36/1) بیماری قلبی، (30/6%) مشکل ادراری، (24/6%) سابقه بیماری های روحی، (%22/5) مشکل تنفسی، (%14/8) دیابت، (12/6%) سابقه سکته مغزی داشتند. سقوط از ارتفاع با 18% مهمترین سوانح و حوادث را به خود اختصاص داده بود.
بحث و نتیجه گیری
مشکلات شایع جسمی سالمندان استان ایلام تا حدود زیادی به مشکلات جسمی گزارش شده سالمندان سایر نقاط کشور شباهت دارد و عمده ترین تفاوتها به وضعیت اقتصادی- اجتماعی برمی گردد که با توجه به پائین تر بودن درآمد سرانه استان ایلام در مقایسه با سایر استانهای کشور، این امر بالطبع بر وضعیت سالمندان نیز اثرگذار بوده و شرائط جسمی و وضعیت سلامت و بیماری آنها را دگرگون کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
276 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!