سیاست فیلم های مستند درباره ایران: بررسی تطبیقی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
این مقاله به بررسی هویت زنان در فیلم های مستند در سالهای بعد از انقلاب اسلامی می پردازد. برای رسیدن به این منظور بر پیچیدگی های نمایش نقش زن و سیاست های فرهنگی حال حاضر در ایران از منظر حقوقی، دینی و دیدگاه های سنتی تاکید می گردد. فیلم های مستند به دو گروه تقسیم می شوند: فیلم های ساخته شده توسط کارگردانان ساکن ایران و فیلم های کارگردانان مهاجر. در این نوشته به بررسی و مقایسه موضوع و محتوا هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. این بحث نشان دهنده رابطه دو گروه از کارگردانان ایرانی فیلم های مستند و موضوعات مورد نظر آنها خواهد بود. هزینه مستندهای ساخته شده در ایران که برای این بررسی انتخاب شده اند توسط مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند تامین شده است. این نوشته به بررسی چگونگی پرداخت این دو گروه از فیلم های مستند (ساخت کارگردان های ساکن ایران و مهاجر) به مسایل زنان با نگاهی به موضوع، زیبایی شناسی و اهداف این آثار می پردازد. این آثار نشانگر به قدرت رسیدن زنان ایرانی به عنوان اعضای فعال در جامعه ای است که تلاش در سنگ اندازی در این مسیر دارد. مقایسه این دو گروه نشان دهنده رابطه ای میان ایرانیان ساکن ایران و ایرانیان مهاجر است که نقش مهمی در وضعیت بین المللی ایران ایفا می کند. این مقاله سه فیلم: مکرمه، ماده 61 و طلاق ایرانی را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین این مقاله موضوع و شخصیت های هر یک از آثار را ارزیابی کرده و به شرح جایگاه زن در جامعه در زمان معین در هر یک از فیلم ها با توجه به زمینه آنها مانند قانون، سنت و دین خواهد پرداخت.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
173
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1230643