نظریه شناخت در علوم عقلی اسلامی
نویسنده:
چکیده:
فیلسوفان، متکلمان، منطقیان و اصولیان مسلمان شناخت را باور صادق جزمی ثابت تعریف کرد هاند، ظنون را ملحق به جهل دانسته و قلمرو شناخت یقینی را حقایق ضروری و شناخت غیر یقینی را حقایق امکانی بحساب آورده اند. بر اساس تعاریف و اصول موضوعه آنان، می توان بدست آورد که معیار شناخت این است که باور از منشا مناسب پدید آمده باشد. بر همین اساس، قیدهای «جزمی» و «ثابت» در تعریف شناخت زایداند و ذکر آنها به سبب تفکیک نشدن تعریف از معیار شناخت و احکام غیرشناختی باور از احکام شناختی آن است. رویکرد آنان در معرفت شناسی برون گرایانه است.
کلیدواژگان:
شناخت ، علم ، یقین ، ظن ، صدق ، برون گرایی ، درون گرایی
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1233518
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین و بررسی نسخه ی انسجام گرایی نیکولاس رشر
حسین واله، آرش جمشیدپور، احمد ابراهیم زاده*
نشریه شناخت، پاییز و زمستان 1402 -
شرح برندم از معطوف بودگی قصدی
مهدی جنگجو*، حسین واله
نشریه شناخت، بهار و تابستان 1401