بررسی نقوش جانوری سفالینه های کهن شهر گرگان (جرجان) در دوران اسلامی
نویسنده:
چکیده:
نقش مایه ها در هنر ایران حامل مفاهیم و مضامین مورد توجه مردم اعصار گوناگون بوده اند و تداوم در طراحی آن ها، تغییرات تصویری هر دوره را آشکار می سازد. یکی از مهم ترین نقوشی که همواره در ایران مورد توجه بوده و حتی با تغییر آیین نیز استفاده از آن ادامه یافته، آرایه های جانوری است که در غالب هنرهای مختلف مصور گردیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقوش جانوری سفالینه های کهن شهر گرگان و تبیین تغییرات طراحی این دسته از نقوش در حد فاصل قرون اولیه اسامی تا پایان قرن هفتم هجری است. نتایج نشا نگر آن است که کیفیت ترسیم و طراحی نقوش جانوری گرگان، در ابتدا ادامه برخی سنت های هنری ایران باستان بوده که با مضامین اسامی پیوند خورده است.این امر خصوصا در نوع پرداخت به جزییات مشهود است. اما با گذشت زمان و نزدیک تر شدن به سده های میانی، این سن تهای تصویری، دس تخوش تغییرات محسوسی از بعد طراحی و نحوه تزیین شده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 62
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1237148
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تعامل هنر ایرانی و اندیشه های شیعی در مقابر برجی کجور
شراراه عطایی نیا، *
مجله مطالعات باستان شناسی پارسه، بهار 1403 -
دره شام و مسئله تساهل مذهبی ایلخانان مغول در شمال غرب ایران (جلفا)
ثریا افشاری، لیلی نیاکان*، بهروز عمرانی،
مجله مطالعات باستان شناسی، زمستان 1401 و بهار 1402