به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرون اولیه اسلامی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قرون اولیه اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی کاظم پور*، شهریار شکرپور
    روستای آغچه ریش (آغچه شهر)، که در شهرستان چاراویماق قرار گرفته است دارای یک محوطه بزرگ و هم چنین بقعه هایی در مرکز روستا است که در آبان ماه 1399 توسط هیاتی از باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است. طی کاوش های باستان شناسی، در این محوطه، سکه هایی متعلق به دوره آل بویه، ساختارهای معماری، دستبندهای شیشه ای، آثار سفالی ازقبیل سفالینه های فیروزه قلم مشکی، اسگرافیتو، شانلوه، آق کند، لعاب پاشیده و سفالینه های لاجوردی متعلق به قرون چهارم تا هفتم هجری قمری یافت شد که سفال های نوع اسگرافیتو و شانلوه در اکثریت می باشند. سفال ها با سفال های دوره آل بویه هم خوانی کامل داشته؛ سکه های یافت شده متعلق به دوره حکومت «ابوشجاع» بوده و بقعه هایی که در مرکز روستا باقی مانده اند دارای ویژگی و ساختار معماری بقعه های آل بویه هستند. حال از آنجایی که محوطه آغچه ریش تنها شواهد باستان شناسی حضور سلسله آل بویه در شمال غرب ایران می باشد و تاکنون هیچ اطلاعات و شواهد باستان شناسی در این زمینه ارایه نشده است؛ این پژوهش درنظر دارد با رویکرد کیفی و با روش توصیفی-تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش مطالعات میدانی و کتابخانه ای همه شواهد باستان شناسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در تحلیل داده های این محوطه، از روش مطالعه تطبیقی نیز بهره گرفته شده است. پرسش اصلی پژوهش موردنظر بدین قرار است: محوطه آغچه ریش چه شواهد علمی باستان شناسی را درخصوص حضور آل بویه در شمال غرب ایران ارایه می دهد؟ براساس این مطالعه مشخص گردید که محوطه آغچه ریش دارای شواهد معماری، سکه و هم چنین سفالینه هایی می باشد که حضور آل بویه در شمال غرب ایران را تایید می نماید. این اولین شواهد رسمی باستان شناسی از حضور آل بویه در شمال غرب ایران به حساب می آید.
    کلید واژگان: آغچه ریش, شمال غرب ایران, قرون اولیه اسلامی, سفال آق کند, سفال اسگرافیتو}
    Mehdi Kazempour *, Shahryar Shokrpour
    Aghcheh Rish village (Aghcheh shahr), which is located in east of Charavimaq region, has a large site at west side and tombs in the center. The Aghche Rish site was excavated in November 2019 by an archeology team, from Tabriz Islamic Art University by the supervisor of prof. Mehdi Kazempour. During the activity, coins belonging to the Al-E- Buya dynasty, architectural structures, glass bracelets, so many types of potteries (Sgraffito, Garous, Aq Kand, Luster painted and Minai), daily life equipment, pottery kilns and equipment’s related to pottery kilns unearthed. Among potteries, some types of them, for example, Sgraffito, Garous, and Aq kand are the majority and other types like luster painted and Minai are very less. Archaeological evidence shows this site had been occupied from the early Islamic to middle Islamic period (9th-14th AD centuries). The evidence shows the Al-Buyeh dynasty had politically central in this site and this site had been considered one of their important sites. Now, since the Aghche Rish site is the only archaeological evidence of Al-E- Buya dynasty in northwestern Iran and so far, no archaeological information and evidence has been provided in this regard, this study intends to publish the results of the archaeological excavation. This study was done with a descriptive-analytical method and which is a method of collecting field and library information. The purpose of this study is to introduce one of the important sites of the Al-E- Buya (Salarid) dynasty in the northwest of Iran. The main question of the research is: What scientific archaeological evidence does the Aghcheh Rish site provide regarding the presence of Al-E- Buya in northwestern Iran? Based on this study, it was determined that the Aghche Rish site has architectural evidence, coins as well as pottery that confirms the presence of Al-E- Buya in northwestern Iran.
    Keywords: Aghche Rish, Northwestern Iran, Early Islamic centuries, Aq Kand pottery, Esgrafito pottery}
  • طاهر رضازاده*

    در این پژوهش به مطالعه گونه شناختی و شناسایی سیر تحول طراحی پیه سوزهای سفالی ایران در قرون اولیه و میانی اسلامی پرداخته شده است؛ اگرچه ابداع و ترویج کاربرد پیه سوزهای سفالی ایرانی به دوران پیش از اسلام بازمی گردد، توسعه و پیشرفت فنی سفالگری در دوران اسلامی تاثیر چشمگیری در تحول طراحی این وسیله ها گذاشته است. بر این اساس، هدف عمده این پژوهش بررسی و پیگیری گام به گام روند طراحی پیه سوزهای سفالی ایرانی طی قرون اولیه و میانی اسلامی است. پرسش این است که، مهم ترین تغییرات ایجاد شده در شیوه طراحی و نحوه استفاده از پیه سوزهای سفالی ایران از ابتدای دوران اسلامی تا انتهای سده ششم هجری قمری چیست؟ و این تغییرات، در بستر تاریخ طراحی پیه سوزهای سفالی، چه معنایی می دهند؟ فرض بر این است که بیشترین تغییرات پیه سوزهای سفالی ایران در این دوره با طرح کلی و تزیینات رویه آن ها مرتبط بوده باشد. برای انجام این پژوهش از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی استفاده و بخش بسیار زیادی از اطلاعات موردنیاز را به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است؛ همچنین، در این پژوهش، براساس رویکرد «کومار ویاس» در مطالعه تاریخ تحول اشیاء، وجه تمایز انواع گونه های پیه سوزهای سفالی از پنج منظر مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است. این پنج منظر عبارتنداز: طرح و ساختار کلی پیه سوزها، جلوه ظاهری پیه سوزها، روش ساخت و تولید پیه سوزها، روش کاربرد پیه سوزها، و درنهایت رابطه پیه سوزها با کاربرانشان. درنهایت گفتنی است، مطالعه گونه شناختی پیه سوزهای سفالی اوایل دوران اسلامی در ایران حاکی از وجود سه دسته چراغ است که برپایه معیارهای ویاس تفاوت های قابل ملاحظه ای با یک دیگر دارند. این دسته ها که تاحدودی از توالی تاریخی نیز برخوردارند عبارتنداز: 1) پیه سوزهای پیاله ای شکل با فتیله گیرهای لب برگشته؛ 2) پیه سوزهای کروی شکل بدنه بسته با فتیله گبر های نایژه ای کشیده؛ و 3) پیه سوزهای پایه دار با زیرپایه های طبقچه ای. مجموع این تغییرات موجب شده است طرح پیه سوزها از یک طرح ساده عام و استاندارد، در دوره های اولیه، به طرح های پیچیده خاص و گاهی سفارشی، در دوره های بعدی، تبدیل شوند؛ همچنین این تغییرات نشان از آن دارد که این پیه سوزهای سفالی از وسیله های صرفا کاربردی، در قرون اولیه اسلامی، به وسیله هایی با ارزش های زیبایی شناسانه و نمادین، در اواخر قرون میانی اسلامی، تبدیل شده اند.

    کلید واژگان: پیه سوزهای سفالی, هنر ایران, قرون اولیه اسلامی, قرون میانی اسلامی, کومار ویاس}
    Thaer Rezazadeh*

    This essay attempts to do a typological study on one of the most applicable lighting devices -i.e. Oil Lamps- of the early Islamic period from Iran. Although introduction of Iranian ceramic Oil Lamps goes back to the pre Islamic period of Iran, the most remarkable changes in the design process of these products appeared during this period. Therefore, the main goal of this research is to study and follow design process of Iranian ceramic Oil Lamps of early Islamic period. This essay enquires about the most important developments on the history of Oil Lamps design. In order to reach the goal of this study and to do this research I have used descriptive analytical methodology of research and collected a great deal of needed information by desk study methods of data gathering. In addition, in order to delineate as good as possible the changes and developments appeared on various types of Iranian ceramic Oil Lamps from early Islamic period, here in this study I decided to use a specific framework for systematically studying history of objects’ design suggested by an Indian university professor named Kumar Vyas. According to Vyas, in order to be a major landmark a moment in the history of an object should indicate five kinds of changes: changes in design and structure of devices; changes in appearance of them; changes in methods of manufacturing; changes in the ways they have been used; and finally changes in objects’ relationship with their users. Therefore, one can categorize the most important developments in designs and types of Iranian ceramic Oil Lamps in three main groups. The first group includes those ceramic Oil Lamps with open, bowl shaped bodies and projected wick holders; Second group have globular enclosed bodies with elongated tubular wick holders. Finally, footed lamps with central stem on a plate shaped stand recognize the last group of our typology of Iranian ceramic Oil Lamps from early Islamic period.

    Keywords: Islamic Pottery, Iranian Pottery, Ceramic Oil Lamps, Lighting Devices.}
  • هانیه حسین نیا امیرکلایی*، سیدرسول موسوی حاجی، حسن هاشمی زرج آباد، مهدی عابدینی عراقی

    در سال طی گمانه زنی های انجام شده در اطراف برج رسکت (واقع در روستای فریم، بخش دودانگه شهرستان ساری) فضایی ستون دار از زیر خاک سربرآورد، که کاوشگر آن را شاه نشین نامید. پس از آن سه فصل کاوش جهت بررسی و مطالعه بهتر بخش های مختلف این فضا در سال های ????، ???? و ???? صورت گرفت، ماحصل آن آثار سفالین، شیشه، میخ های آهنی و قطعات گچبری بسیار زیبایی است که از محوطه مذکور بدست آمده است. با توجه به سکه مکشوفه از دوره آل بویه در این محوطه و به عقیده کاوشگر آن قدمت این بنا به اواسط قرن چهارم هجری بر می گردد. از مهم ترین یافته های باستان شناسی این محوطه قطعات گچبری آن است که به لحاظ زیبایی بصری، ترکیب بندی نقوش و کاربرد نقوش گیاهی و هندسی یکی از نمونه های عالی این هنر در صدر اسلام به حساب می آیند که انتقال دستاوردهای هنری دوره ساسانی به وضوح در آن مشهود است. پژوهش حاضر که براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و از نظر ماهیت و روش از نوع تاریخی است، برمبنای طبقه بندی، گونه شناسی و تاریخ گذاری نسبی محوطه، بر میزان تاثیر و تاثر نقوش گچبری های محوطه مذکور را با دوره ساسانی و محوطه های اوایل دوران اسلامی مورد سنجش بررسی قرار دهد. نتایج مطالعات بیانگر آن است که، نقوش به کار رفته در گچبری های مکشوفه از محوطه شاه نشین تا حدود زیادی به نقوش گچبری به کار رفته در تزیینات بناهای قرون اولیه اسلامی شباهت دارد و این نقوش نیز خود متاثر از نقش مایه های تزیینی دوره ساسانی می باشد.

    کلید واژگان: محوطه شاه نشین فریم, گچبری, قرون اولیه اسلامی, طبقه بندی, مقایسه گونه شناختی}
    Hanie Hossein Nia *, Seyyed Rasool Mousavi Haji, Hassan Hashemi Zarjabad, Mehdi Abedini Araghi

    A survey of in the fascias of farim’s monarchic surroundingHanie hossein nia amirkolaeiDr. seyyed rasool mousavi hajiDr. hassan hashemi zarjabadMehdi abedini araghiIn ????, a speculation was carried out around the tower of Rasht (located in the village of Farim, Dudange district of Sari city) from the underground soil, which the explorer called the Shahneshin. After that, the three sections were explored in order to study and study the different parts of this space in the years ????, ???? and ????, including the works of pottery, glass, iron nails and very beautiful pieces of plaster obtained from the above mentioned area.According to the archeological section from the period of Al buya in this area and according to the probe, the dating of this building dates back to the middle of the ?th century AH. One of the most important archaeological finds of this site is that, in terms of visual beauty, the combination of motifs and the use of plant and geometric designs is one of the great examples of this art at the height of Islam, which is obviously evident in the transmission of Sassanid artistic achievements.The results of the studies indicate that the designs used in the archery gilding from the Shahneshin area are largely similar to the patterns used in the decoration of the buildings of the early Islamic Ages, and these motifs themselves are influenced by the role of the decorative motifs of the Sasanian period.Key words: monarchic surrounding, fascia, Early Islamic centuries, assortment, Typological Comparison

    Keywords: monarchic surrounding, fascia, Early Islamic centuries, assortment, typological comparison}
  • محمدصادق داوری*، حامد حسینی دولت آبادی، حسن کمالی دولت آبادی

    لودریچه محله ای واقع در شهرستان برخوار و 9 کیلومتری شمال شهر اصفهان است. این بنا در مجاورت قبرستان کهن که امروزه تبدیل به فضای سبز شده، قرار دارد. جهت بنا شمال غربی- جنوب شرقی و نقشه آن چهارطاقی است که بعدها دخالت هایی در آن صورت گرفته است. به دلیل قرارگیری این منطقه در فاصله 4 کیلومتری شرق شهر تاریخی گز (با استقرارهایی از دوره اشکانی و ساسانی) مطالعه این بنا در بافت فرهنگی تاریخی اش درخور اهمیت است. در همین راستا تلاش شد تا ضمن بررسی باستان شناسانه چهارطاقی لودریچه، فهمی نسبی از تاریخ ساخت و کاربری این بنا ارائه و به عنوان یکی از اولین پژوهش های متکی بر فعالیت باستان شناسانه در شهرستان برخوار، مبنای مطالعات تطبیقی و مقایسه ای آتی در این منطقه قرار گیرد. مهم ترین و اصلی ترین پرسش های پژوهش، زمان ساخت بنا و کاربری بنا از زمان ساخت آن تاکنون(؟) است. برحسب فرض های اولیه و با تشریح نقشه بنا، بنای لودریچه متعلق به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی با کاربری مذهبی درنظر گرفته شد که با انجام پژوهش، این فرضیات اثبات شد. این پژوهش با روش بررسی پیشینه بنا در متون تاریخی، ارزیابی مصالح و عناصر تزئینی بنا، تحلیل نقشه معماری و مقایسه آن با سایر بناهای همجوار و همزمان انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که بنای لودریچه چهارطاقی ای متعلق به دوره ساسانی یا سده های اولیه اسلامی با کاربری آتشکده یا همان «آتشکده زروان اردشیر» است که به دستور اردشیر بابکان پس از تصرف اصفهان در هنگام ظهر در قریه «خوار» ساخته شده که بعدها با ورود دین اسلام به منطقه، این بنا از آتشکده به حسینیه تغییرکاربری داده و تا امروز اهالی این منطقه از آن به عنوان بنایی مذهبی استفاده می نمایند.

    کلید واژگان: چهارطاقی, ساسانی, قرون اولیه اسلامی, لودریچه, برخوار اصفهان}
    Mohammad-Sadegh Davari *, Hamed Hoseini Dolat-Abadi, Hasan Kamali Dolat-Abadi

    Lowdaricheh is a neighborhood in the town of Burkhar 9 km north of Isfahan. This monument is adjacent to the ancient cemetery, which has become a receational spot today. The northwest-southeast direction of the momument and its plan is a quadrilateral that later interferes. Due to its location 4 kilometers east of the historic city of Gaz (with settlements from the Parthian and Sassanid periods), the study of this building is important in its historical-cultural context. In this regard, while taking advantage of the archaeological survey of the Lowdaricheh quadrangle, it provided a relative understanding of the history of its construction and it’s use and as a basis for future comparative and comparative studies in the area, as one of the first studies of archaeological activity in the city. The most important research questions are the time of construction and the use of the building since its construction. According to preliminary assumptions and with a description of the plan of the building, the Lowdaricheh building of the Sassanid Period and the early Islamic centuries was considered to be religious. This research has been done by examining the history of the building in historical texts, evaluating the materials and decorative elements of the building, analyzing the architectural plan and comparing it with other neighboring and simultaneous buildings. The results of the research indicate that the chartaqi-e- Lowdaricheh building of the Sassanid Period or Early Islamic centuries was used by the (Zarvan-Ardashir) Fire-Temple, which was built by Ardeshir Babakan after the capture of Isfahan at noon in (Khar) village. The entrance of the Islam into the area has changed it from a Fire-Temple to a Hoseiniyeh and to this day its inhabitants use it as a religious building. 

    Keywords: Chartaghi, Sasanid, Early Islamic Centuries, Lowdaricheh, Burkhar County in Isfahan}
  • مرتضی خانی پور *، رضا نوروزی، رضا ناصری، زینب قاسمی
    محوطه ی باستانی «تل گپ کناره»، در 5 کیلومتری جنوب غرب تخت جمشید، 3 کیلومتری شمال شرق مرودشت در حوضه ی رود کر واقع شده است. این محوطه طی کاوش واندنبرگ، به دوره ی اسلامی و شغا، و بررسی علیزاده به دوران شغا / تیموران، آهن III، هخامنشی، ساسانی و اسلامی تاریخ گذاری شده است. اولین فصل کاوش تل گپ در شهریور و مهر 1391 باهدف لایه نگاری و شناسایی تسلسل ادوار مختلف فرهنگی این محوطه، ارائه گاهنگاری نسبی و مطلق و بررسی فرهنگ فارس در طول هزاره ی سوم ق.م. صورت پذیرفت. در این فصل کاوش، دو گمانه در غرب و شرق محوطه ایجاد گردید که حدود 5.30 متر، شامل نهشته ها، لایه ها و ساختار های معماری مورد کاوش قرار گرفت. براساس سفال های به دست آمده از کاوش و مقایسه با دیگر محوطه های حوضه ی رود کر، می توان توالی استقراری تل گپ را به هشت فاز استقراری تقسیم نمود. استقرار در این محوطه در اواسط هزاره ی چهارم ق.م. شکل گرفته و تا اوایل هزاره ی دوم استمرار داشته است، سپس تا دوره ی ساسانی متروک شده و در قرون اولیه ی اسلامی قلعه ای بر روی تپه ساخته شده است. نتایج پتروگرافی صورت گرفته بر روی سفال ها، نشان می دهد که ترکیب تمامی سفال ها به جز یک قطعه از سفال های منقوش دوره ی اسلامی منشا مشابه داشته و مواد اولیه ی آن ها از منطقه تامین شده است؛ همچنین فراوان ترین جزء سازنده ی این سفال ها کانی کلسیت است که به صورت درشت دانه و گاه به صورت ریزدانه و ترکیب با زمینه است که این حالت، ارتباط مستقیم با زمین شناسی منطقه و رسوب گذاری آن دارد. تاکنون نظرات مختلفی در مورد گذر از دوره ی بانش به کفتری ارائه شده است. انتشار جدید نتایج کاوش های تل ملیان و با توجه به گونه شناسی و مطالعات صورت گرفته بر روی سفال های تل گپ، می توان فرهنگ کفتری را تداوم فرهنگی از دوره ی بانش دانست.
    کلید واژگان: فارس, حوضه ی رود کر, تل گپ کناره, دوره ی بانش, دوره ی کفتری, دوره ی ساسانی, قرون اولیه اسلامی}
    Morteza Khanipoor *, Reza Norozi, Reza Naseri, Zeynab Ghasemi
    After years of excavations and surveys in Kur River Basin and in Fars province, there are still major problems and huge unanswered questions in the local chronological sequence. Archaeological excavations and surveys showed that the number of settlements was greatly reduced after the Tall-i Malyan urban phase (Middle Banesh phase, late 4th and early 3rd millennia B.C.) whereas few evidences illustrate the subsequent Late Banesh phase. There are discontinuities in the chronological sequences of most of the sites excavated up to now between middle Banesh and Kaftari epochs. Considering archaeological surveys, soundings and C14 dating, it seems that the Kur River Basin consequently faced a remarkable population reduction in the middle of the 3rd millennium B.C. Sumner proposed to consider the mid-3rd millennium B.C. as a gap between late Banesh (2800-2600 B.C.) and early Kaftari (2200-1900 B.C.) phases, suggesting that during this interval, most of the inhabitants of the Kur River Basin turned to pastoralism, explaining the sparsely occupation of this territory. This view relied on evidences from ABC trench cultural layers in Tall-i Malyan, on C14 absolute dating, on the discontinuity between Banesh and Kaftari surveyed settlements and on an obvious recess in the pottery sequence in the Kur River Basin. Recently published evidences from trench H5 and new excavation in H1s sounding in Tall-i Malyan, however slightly modified this scenario and pointed on a certain continuity between Banesh and Kaftari periods in Tall-i Malyan. Regarding the current archaeological information, it seems necessary to excavate sites with both Banesh and Kaftari periods to explore the 3rd millennium B.C. in Fars. Through visits and surveys in the Kur River Basin, the authors decided to open trenches in Toll-e Gap Kenareh in order to get more information about this crucial period. Toll-e Gap Kenareh is located 5 Km southwestward of Persepolis and 3 Km northeastward of Marvdasht in the Kur River Basin. Covering around 0.5 hectare, it is situated 1629 m above the sea level and is 4 m higher than the current surrounding plain. Toll-e Gap was firstly excavated by L. Vanden Berghe in the 1950s for two days while Alizadeh presented the site as belonging to Shogha, Iron Age III, Achaemenid, Sasanian, and Islamic periods. The first season of excavation at Toll-e Gap was conducted in Sept/Oct 2012 to identify the cultural stratified sequence of the site and to get relative and absolute dating for the 3rd millennium B.C. Fars. Two trenches (A and B) were excavated during this season of excavation on the east and west sides of the site and reached the virgin soil at 5.3 m depth. Recovered materials include potsherds, bone fragments, metal, stone, glass objects, tokens, and so on. According to the recovered potsherds and comparing them to the other sites of the Kur River Basin, it can be inferred that the chronological sequence found in Toll-e Gap Kenareh displays early Islamic, Sasanian, early Kaftari, and Banesh (early, middle, and late?) periods. Toll-e Gap Kenareh open then new horizons in the archaeology of Fars during the 3rd millennium B.C, above all for the transition between the well-known Banesh and Kaftari periods. Above Kaftari Period layers, there is a Sasanian Period settlement, which shows that this site has been used temporarily during the Sasanian Period. The more recent artifacts in this site belong to the 9th and 10th centuries A.D., and as the site is close to Estakhr, its function could have been related to this city.
    Keywords: Fars, Kur River Basin, Toll-e Gap Kenareh, 3rd millennium, Banesh, Kaftari, Sasanian Period, early Islamic period}
  • مهرناز بهروزی *، محمد مهدی جهان پرور
    از دوران باستان خواندن و نوشتن در میان ایرانیان از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است. این موضوع را می توان از اختراع خط و زبان پارسی در عهد هخامنشی تا رشد و تحول کتابت در عصو ساسانی دریافت. با وجود آن که سنت کتابت در ایران آنگونه که باید شکل نگرفته است، اما بدان معنا نیست، که فرهنگ ایرانی به کل با کتابت بیگانه بوده است، زیرا پادشاهان ایران، بسیاری از اسناد دولتی و تجاری را مکتوب و نگهداری می کردند. در این مقاله ضمن بررسی تطور کتابت در ایران از دوران باستان تا پایان قرون اولیه اسلامی به شناسایی کتاب ها و رساله های گردآوری شده ایرانیان به ویژه در قرن سوم و چهارم هجری پرداخته شده است.
    کلید واژگان: کتابت, خط و زبان پارسی, ایران, دوران باستان, قرون اولیه اسلامی}
  • حسن کریمیان، محسن جاوری، مهدی منتظر ظهور
    شهرستان سمیرم با مساحتی حدود 5224 کیلومتر مربع در جنوب استان اصفهان در دامنه های ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که به تبع آن از منابع آبی سرشار و پوشش گیاهی مناسبی برخوردار بوده و جایگاه مناسبی برای استقرار انسان از آغاز تا روزگار حاضر فراهم ساخته است. در بررسی های باستان شناختی شهرستان سمیرم مجموعا 49 محوطه باستانی از ادوار پیش از تاریخ تا دوران اسامی شناسایی گردیده اند. از این میان، 30 محوطه شناسایی شده به روزگار ساسانیان و قرون اولیه اسامی تعلق داشت که رشد و رونق چشم گیر استقرارها را به لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره های قبل به نمایش می گذارد. با توجه به این که یکی از مباحث جدید در راستای تحلیل تحولات فرهنگی جوامع در دوران مختلف و هم چنین دوران انتقالی، در باستان شناسی نوین استفاده از تکنیک های آماری است، نگارندگان (GIS) سعی داشتند تا با به کارگیری تکنیک آماری سیستم اطلاعات جغرافیایی تا حدودی به درک تحولات واقع شده در دوران گذر از ساسانیان به قرون نخستین اسامی در این منطقه جغرافیایی دست یابند. به منظور ارزیابی تحولات استقرارهای مورد مطالعه در دوران انتقال از ساسانیان به دوران اسامی، متغیرهایی نظیر فاصله آن ها از رودهای دایمی، شبکه های ارتباطی کهن، روستاهای موجود و نیز کد ارتفاعی، کاربری اراضی، پوشش گیاهی و سایر پارامترهای که در شکل گیری این محوطه ها نقش موثر داشته اند، تعریف و تمامی داده های ثبت شده تحلیل روشن (GIS)گردیدند. توزیع مکانی آثار مکشوفه بر اساس سیستم جغرافیایی ساخت که بیشتر محوطه های استقراری در بخش شمالی و مرکزی این شهرستان واقع شده اند که از پراکنش یک نواختی برخوردار است. آنالیز داده های میدانی همچنین روشن ساخت که محوطه های مکشوفه از لحاظ کمی و کیفی در دوره ساسانی و متعاقبا دوره اسامی دچار تغییرات چش مگیری نشده اند و دگرگونی هایی که بر تاریخ سیاسی – اجتماعی کشورمان عارض گردیده تاثیر چندانی بر روند زندگی ساکنان دشت سمیرم نداشته است.
    کلید واژگان: ساسانیان, قرون اولیه اسلامی, سمیرم, بررسی های باستان شناختی, تحلیل الگوی استقراری}
    Hasan Karimian, Mohsen Javeri, Mahdi Montazer Zohor
    The county of Semirom, with an approximate area of 5224 square kilometres, is located in Zagros mountain foothills in the south of Esfahan province, and as a result, has benefited from adequate annual precipitation; hence make abundant water resources and suitable plant variety. Such factors have made it fairly suitable for human settlement throughout the history. In archaeological investigations of Semirom, a total of 49 archaeological sites from prehistoric to Islamic era have been identified. Amongst these, 30 are known to belong to Sassanian era and early Islamic centuries, which is an indicator of the considerable growth, thrive and flourish of settlement compared to previous eras. In order to assess the changes in settlements during the transition from the Sasanian to the Islamic era, various parameters were defined all of the recorded data were analysed. These variable parameters included: (1) distance from permanent rivers, (2) distance from ancient communication networks, (3) distance from existing villages, (4) functionality of the lands, (5) plant coverage and other parameters that had influenced the establishment of settlements in this region. Geographical and spatial distribution of the discovered sites (based on GIS system) clarified that most of residential areas have been monotonously located in the northern and central parts of the county. Analysis of the data collected from fieldwork also showed that the discovered sites from the Sassanian and the Islamic period have not undergone considerable qualitative and quantitative changes; and the socio-political changes of Iran have not much influenced the life of Semirom residents.
    Keywords: Sassanian, Early Islamic, Transition, Semirom, Settlement pattern}
  • محمد مرتضایی، ندا صداقتی زاده
    نقش مایه ها در هنر ایران حامل مفاهیم و مضامین مورد توجه مردم اعصار گوناگون بوده اند و تداوم در طراحی آن ها، تغییرات تصویری هر دوره را آشکار می سازد. یکی از مهم ترین نقوشی که همواره در ایران مورد توجه بوده و حتی با تغییر آیین نیز استفاده از آن ادامه یافته، آرایه های جانوری است که در غالب هنرهای مختلف مصور گردیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقوش جانوری سفالینه های کهن شهر گرگان و تبیین تغییرات طراحی این دسته از نقوش در حد فاصل قرون اولیه اسامی تا پایان قرن هفتم هجری است. نتایج نشا نگر آن است که کیفیت ترسیم و طراحی نقوش جانوری گرگان، در ابتدا ادامه برخی سنت های هنری ایران باستان بوده که با مضامین اسامی پیوند خورده است.این امر خصوصا در نوع پرداخت به جزییات مشهود است. اما با گذشت زمان و نزدیک تر شدن به سده های میانی، این سن تهای تصویری، دس تخوش تغییرات محسوسی از بعد طراحی و نحوه تزیین شده است.
    کلید واژگان: سفالینه های گرگان (جرجان), نقوش جانوری, قرون اولیه اسلامی, سده های میانی}
    Mohammad Mortezaee, Neda Sedaghati Zadeh
    Motifs of Iranian art have always been a symbol of considered concepts and themes of people from different eras, and continuity in their design, reveals figurative changes of each period. Animal drawing, visualized in different types of art, was one of the most important motifs in Iranian art which has always drawn attention to itself and its utilization has not been stopped even after religious revolutions. Present study deals with animal drawings of ancient Gurgan’s potteries and represents the variations of their designs during 1st A. H to 7th A. H. Results show that the quality of drawing and designing of Gurgan’s animal motifs was initially the continuation of some of the artistic cultures of ancient Iran which has been bound to Islamic contents. This is more evident through the type of addressing the details. But as time passes and get closer to medial centuries, these cultural drawings, experienced considerable changes from designing and decorating techniques points of views.
    Keywords: Gurgan's potteries, Animal motifs, First Islamic Centuries, Media Islamic Centuries}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال