تکریم مراقبتی و اخلاق محوری، تسهیل گرهای رضایتمندی بیماران مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران ام اس، به دلیل تحمل مشکلات طاقت فرسای بیماری خویش نیازمند مراقبت ویژه، همراه با تکریم و احترام هستند؛ آن گونه که در همین رابطه، نقش تجربه های مراقبتی را بازگو می کنند؛ که برخی تسهیل گر و برخی نیزموانعی برای ارائه ی اخلاق محورانه ی این مراقبتها هستند. پژوهش حاضر به منظور تبیین و کشف مولفه های تکریم مراقبتی و اخلاق محوری در مراقبت از بیماران ام اس، طراحی و تدوین گردیده است.
روش کار
پژوهش حاضر، تحقیقی کیفی از نوع تماتیک آنالیز است. محققین به صورت هم زمان داده های حاصل از مصاحبه، مشاهده و یادداشت را با شرکت 31 نفر که خود دارای تجربه های مراقبتی بودند، مورد جمع آوری و تحلیل مضمونی قرار دادند.
یافته ها
پنج درونمایه ی اصلی پدید آمده از تحلیل داده های رونویسی شده عبارت بودند از؛ رازداری مراقبتی، احساس ارزشمندی، درک و موقعیت سنجی، احترام به حقوق بیمار و کنجکاوی به عنوان عاملی بازدارنده.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داده است، که مراقبت از این بیماران با توجه به ماهیت بیماری آنان دارای ظرافت های خاصی است، که پرستاران و خانواده های آنان با توجه به اصول اخلاقی مراقبت، توجه خاص خود را برای مراقبت این بیماران، همراه با تکریم و احترام مد نظر قرار می دهند. بنابراین مدیران و برنامه ریزان خدمات بهداشتی و سلامتی در بافت فرهنگی و مراقبتی ایران باید با توجه به شرایط خاص مراقبتی این بیماران، برنامه های مراقبتی خود را مبتنی بر چنین اصول اخلاقی طراحی و پیاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!