ارتباط میان شیوع پوسیدگی دندانی و پریودنتیت مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
پریودنتیت و پوسیدگی دندانی می توانند در یک سو و به صورت دو عامل همکار، معکوس یکدیگر و یا کاملا مستقل از هم عمل کنند. هدف از این مطالعه بدست آوردن رابطه بین این دو بیماری است و میزان شیوع پوسیدگی در بیماران پریودنتالی را مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش Cross sectional بر روی 180 نمونه در دو گروه پریودنتال و کنترل در طی سالهای 92-91 در دانشکده دندانپزشکی بابل انجام گرفته است. در این تحقیق 180 نمونه شامل 90 نمونه گروه پریودنتال (بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن) و 90 نمونه گروه کنترل که شامل افراد با لثه های سالم (عمق پاکت دندانی بین 3-2 میلی متر) می باشند در سنین بین 60-30 سال انتخاب شدند. اندازه گیریGI، BI، CAL و PPDبرای ارزیابی شدت بیماری پریودنتال استفاده شد. لثه های سالم، عمق پروپینگ کمتر از 3 میلی متر و mm 1 CAL<از ویژگی های بالینی برای گروه کنترل بود. بررسی کلینیکی با استفاده از پروب پریودنتالWilliams برای ارزیابی AL انجام شد. در گروه پریودنتیت مزمن، بیماران دارای GI≥1 و CAL≥1 بوده اند. ارزیابی وضعیت پوسیدگی بیماران با استفاده از رادیوگرافی بایت وینگ جهت تشخیص پوسیدگی های پروگزیمال، سوند و مشاهده مستقیم صورت گرفته است. 05/0 p≤معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان می دهد که میانگین تعداد دندان های پوسیده و ترمیم شده (DFT)در گروه پریودنتال17/0±32/4 و در گروه سالم17/0±16/2 می باشد. DFTدر بیماران پریودنتال در گروه مردان 17/0±85/4 و در گروه زنان 17/0±3/4 می باشد، در حالیکه در افراد سالم در گروه مردان 17/0±54/2 و در گروه زنان17/0±25/2 می باشد. بنابراین میانگین DFT در گروه تست بیشتر از گروه کنترل می باشد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه بیماران پریودنتال دارای پوسیدگی بیشتری نسبت به گروه سالم بوده اند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1265948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!