طراحی معیار رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت هپاتیت ب در کارکنان بهداشتی

پیام:
چکیده:
زمینه
عفونت هپاتیت ب، شایع ترین خطر شغلی به خصوص در کارکنان بهداشتی است که احتیاط استاندارد را در تماس های شغلی رعایت نمی کنند. داشتن عوارض کشنده و نبود درمان اختصاصی برای این عفونت، توجه محققین بهداشتی را به سوی آموزش روش های پیشگیری جلب کرده است.
هدف
مطالعه به منظور طراحی ابزاری با روایی و پایایی متناسب و خصوصیات جامعه شناختی، جهت سنجش 7 عامل مقیاس رفتاری کنترل عفونت هپاتیت ب انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی که در سال های 92-1391 در شهر تهران انجام شد، 135 نفر از کارکنان بهداشتی به صورت خوشه ایدو مرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه براساس تعریف توصیه شده گرین و کروتر طراحی شد. روایی آن با استفاده از روش های روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با روش های تعیین همسانی درونی و بازآزمایی به کمک تعیین ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد.
یافته ها
نسبت روایی محتوا بیش تر از 80/0، شاخص روایی محتوا بالاتر از 79/0 و پایایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ برابر 82/0 بود. تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج 7 عامل از ابزار منجر شد؛ به طوری که ابزار مذکور قادر به پیش بینی %5/76 از واریانس مشترک شدند. براساس تحلیل عامل تاییدی، مدل با تایید پایایی 91/0 برازش داشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، پرسش نامه حاصل از سنجش مطالعه می تواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی مناسب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1266091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!