اپیدمیولوژی سل در استان لرستان طی سال های 87-1381

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
سل یکی از بیماری های عفونی مهم در ایران است که می تواند به صورت ریوی و خارج ریوی تظاهر کند. با توجه به تفاوت هایی که در پراکندگی موارد سل در نواحی مختلف وجود دارد، برآن شدیم تا خصوصیات اپیدمیولوژیک و الگوی جغرافیایی این بیماری را در استان لرستان مورد بررسی قرار دهیم.
روش کار
این مطالعه از نوع اکولوژیک (توصیفی- تحلیلی) و دوره مطالعه سال های 87-1381 بود. اطلاعات 1481 بیمار مبتلا به سل از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان استخراج شد. داده ها برمبنای متغیرهای سن، جنس، محل سکونت، نوع بیماری، سال و مکان ثبت به روش های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نسخه 2/9 نرم افزار SAS تحلیل شد.
نتایج
از 1481 بیمار ثبت شده، 4/58 درصد را مردان و 6/41 درصد را زنان تشکیل می دادند که74/68 درصد آن ها شهری، 98/29 در صد روستایی و 28/1 درصد عشایر بودند. میانگین سن بیماران 87/41 سال بود. بیش ترین میزان بروز در خرم آباد (38/19 در صدهزار نفر) و کم ترین آن در شهرستان ازنا (04/7 در صدهزار نفر) بود. با براز ش مدل رگرسیون پواسن بر داده ها، اثر ساختار سنی و محل سکونت بر میزان بروز بیماری معنیدار شد.
نتیجه گیری
درصد عشایرنشینی به عنوان مهم ترین عامل جمعیت شناختی موثر بر بروز سل در لرستان شناسایی شد. تخصیص امکانات مناسب تر به مناطق عشایرنشین و آموزش های صحیح می تواند در کنترل و پیش گیری از این بیماری موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1268375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!