بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های علوم پزشکی تهران: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و عوارض بی شمار آن و نظر به اهمیت اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری در پیشگیری و کاهش اختلالات رفتاری از جمله اعتیاد به اینترنت، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های علوم پزشکی تهران مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا گردید.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی قبل و بعد دو گروهی بود که باروش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای با حجم نمونه80 نفر در سال 1391-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه چند وجهی اطلاعات دموگرافیک و مرتبط به خصوصیات افراد در مورد اینترنت، ابزار استاندارد اختلال اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. روایی و پایایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و آزمون - آزمون مجدد تعیین شد. مداخله آموزشی ترکیبی در خصوص آشنایی با عوامل و عوارض اعتیاد اینترنتی و برگزاری نمایشگاه پیام های بهداشتی با استفاده از پوسترهای طراحی شده توسط محققین انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSSنسخه 16تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میزان پاسخگویی 100٪ بود. میانگین سنی افراد شرکت کننده6 /2± 22 سال بود. متغیر وضعیت تاهل با اعتیاد به اینترنت ارتباط معنی دار آماری داشت (03/0=P). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین امتیاز سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و آگاهی قبل و چهار ماه بعد ازمداخله آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت(001/0P<). از طرف دیگر شیوع اعتیاد به اینترنت از2/26 قبل از مداخله آموزشی به 8/13بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت(001/0P<).
نتیجه گیری
آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقا آگاهی و عملکرد دانشجویان در رابطه با پیشگیری از اعتیاد به اینترنت اثربخش بود. نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری های آموزش بهداشت و ارتقا سلامت می تواند در پیشگیری و کاهش اعتیاد به اینترنت موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1071 تا 1081
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!