تاثیر آموزش رژیم غذایی بر شدت مشکلات جسمی بیماران مزمن کلیه غیردیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اورمی یک نشانگان بالینی در بیماران مزمن کلیه می باشد که با مشکلات جسمی فراوان و آزاردهنده ای همراه است. با توجه به این که دستگاه دفع ادرار در بیماران مزمن کلیه قادر به خروج طبیعی مواد زاید از بدن آن ها نیست، لازم است این بیماران از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش رژیم غذایی بر شدت مشکلات جسمی بیماران مزمن کلیه غیردیالیزی انجام شده است.
روش
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی گروه قبل و بعد از تست و با گروه مقایسه می باشد که در یک مرکز تحقیقاتی- درمانی در تهران در سال 1391 انجام شده است. 80 بیمار مزمن کلیه غیردیالیزی به صورت تصادفی ساده با فیلتراسیون گلومرولی ml/min/1.73 m2 60-15 به دو گروه 40 نفره تقسیم شدند. به گروه آزمون علاوه بر مراقبت معمول، بسته آموزشی رژیم غذایی در 2 جلسه 2 ساعته ارایه شد و بیماران گروه مقایسه فقط تحت مراقبت معمول قرار گرفتند. قبل و پس از 12 هفته، شدت مشکلات جسمی بیماران به وسیله مقیاس آنالوگ دیداری یا Visual Analog Scale (VAS) مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و کای دو) در نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
پس از گذشت 12 هفته از مداخله، مشکلات مربوط به درد عضله (04/0=p)، خارش (03/0=p)، بی حالی و ضعف (001/0=p)، بی حسی دست و پا (03/0=p)، درد استخوان (03/0=p) و سوزش کف پا (03/0=p) در گروه آزمون نسبت به گروه مقایسه تفاوت معنادار آماری را نشان داد.
نتیجه گیری
آگاهی بیماران مزمن کلیه غیردیالیزی با استفاده از این قبیل شیوه های آموزشی در مورد رژیم غذایی در کاهش شدت برخی از مشکلات جسمی آنان موثر است. بنابراین پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم بهداشتی می توانند به واسطه آموزش ضمن پیشگیری بسیاری از عوارض احتمالی، مشکلات موجود این بیماران را نیز به حداقل برسانند.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!