اثرات محافظتی عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی بر سطوح MANF ساقه مغز در برابر سم 6- هیدروکسی دوپامین در رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرس اکسایشی در آبشار منتهی به تحلیل نورون دوپامینی در بیماری پارکینسون، مشارکت دارد. عصاره هیدروالکی گل گیاه ازگیل ژاپنی غنی از ترکیبات فنولی است. این مطالعه با هدف بررسی اثر محافظتی عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی در برابر کاهش سطوح عامل نوروتروفیک مزانسفالی مشتق از آستروسیت (Mesencephalic Astrocyte-derived Neurotrophic Factor (MANF) ساقه مغز ناشی از ضایعه القاء شده با تزریق درون بطنی6- هیدروکسی دوپامین در موش های صحرایی نر انجام شد.
روش کار
در این مطالعه آزمایشگاهی تجربی سه گروه: پایه، کنترل و گروه عصاره + پارکینسون قرار داشتند که پس از اتمام دوره پژوهش، گروه کنترل و گروه عصاره + پارکینسون سم عصبی 6-هیدروکسی دوپامین را دریافت و استرس را تجربه کردند. گروه مصرف عصاره به مدت دوازده هفته و در هر هفته سه بار عصاره را به صورت درون صفاقی و به میزان 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند. سطح MANF ساقه مغز با روش الایزا اندازه گیری گردید.
یافته ها
داده ها به روش آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که سطح MANF ساقه مغز در موش های پارکینسونی در گروه مصرف کننده عصاره نسبت به گروه پایه تفاوت معنادار نداشته است(223/0 p=)، اما با گروه کنترل تفاوت معنادار دارد (042/0 p=).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که پیش درمان با مصرف مزمن عصاره گل گیاه ازگیل ژاپنی می تواند سبب محافظت از سطح MANF در برابر ضایعه ناشی از 6-هیدروکسی دوپامین شود و احتمالا می تواند نقش حفاظتی در برابر بیماری پارکینسون داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!