بررسی اثر ضدعفونی کنندگی ماکرویو و هیپوکلریت سدیم 0/1 درصد بر مسواک های آلوده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مسواکهای آلوده نقش مهمی در انتقال عفونت و بیماری دارند. بنابراین ضدعفونی کردن مسواکها ازگسترش عفونت و بیماری جلوگیری می کند. هدف از این مطالعه بررسی دو روش ضدعفونی کردن مسواک توسط هیپو کلریت سدیم و ماکرویو می باشد که بر روی سه میکروب استافیلوکوک ارئوس، استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکانس انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی از90 مسواک استفاده شد. مسواک ها به 9 گروه 10 تایی تقسیم شدند. مسواکها با سوسپانسیون استاندارد استرپتوکوکوس موتانس، استافیلوکوکوس آرئوس و کاندیدا آلبیکنس در آزمایشگاه آلوده شدند. سپس با هیپوکلریت سدیم 0/1 درصد و ماکرویو به ترتیب به مدت 10 و یک دقیقه ضد عفونی شدند پس از ضدعفونی کردن مسواکها، باکتری های باقی مانده بر سطح آنها کشت و شمارش شدند. آنالیز تعداد واحدهای کلونی های تشکیل شده ی باقی مانده در مسواکها با تستهای کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد بین عوامل ضد عفونی کننده تفاوت معناداری وجود دارد(0/001 >P). نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که اثر ضد عفونی کنندگی هیپوکلریت سدیم بر روی استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکانس موثرتر از آب مقطر و ماکرویو است(0/05 >P).این در حالی است که اثر ضد عفونی کنندگی ماکرویو بر روی استافیلوکوک ارئوس از دو عامل دیگر موثرتر بود(0/05 >P).
نتیجه گیری
بنابر نتایج این مطالعه برای ضدعفونی کردن مسواک، هیپوکلریت سدیم در مورد استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکانس و استفاده از ماکرویو در مورداستافیلو کوک ارئوس موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!