ناکارآمدی نظریه ی«ابتناء» در تبیین علیت ذهنی
نویسنده:
چکیده:
این مقاله معضل علیت حالات/ویژگی های ذهنی برای حالات/ویژگی های فیزیکی یا حالات/ویژگی های ذهنی دیگر را بر اساس یکی از نظرات مهم راجع به ارتباط ویژگی های ذهنی و فیزیکی بررسی کرده است. این نظریه (که توسط فیلسوف تحلیلی، دونالد دیویدسون، هم زمان با ارائه ی نظریه ی این همانی مصداقی ارائه گردید) سعی داشت با پرهیز از گرفتار شدن در دام تقلیل گرایی و حفظ دوئیت ویژگی های ذهنی و فیزیکی، نوعی ارتباط منطقی بین این دو نوع از ویژگی ها بیابد.
اما این مقاله نشان می دهد که دیویدسون در طرح ارتباط مذکور (که نامش را ابتناء ویژگی های ذهنی بر ویژگی های فیزیکی گذاشته) نتوانسته راه حلی برای معضل علیت ذهنی بیابد و به دام محرومیت علی و یا تعین علی مضاعف گرفتار آمده است. در نتیجه طرح نظریه ی ابتناء، در تبیین رابطه ی علی ویژگی های ذهنی با ویژگی های فیزیکی (یا ویژگی های ذهنی دیگر)، به شکست می انجامد.
اما این مقاله نشان می دهد که دیویدسون در طرح ارتباط مذکور (که نامش را ابتناء ویژگی های ذهنی بر ویژگی های فیزیکی گذاشته) نتوانسته راه حلی برای معضل علیت ذهنی بیابد و به دام محرومیت علی و یا تعین علی مضاعف گرفتار آمده است. در نتیجه طرح نظریه ی ابتناء، در تبیین رابطه ی علی ویژگی های ذهنی با ویژگی های فیزیکی (یا ویژگی های ذهنی دیگر)، به شکست می انجامد.
کلیدواژگان:
دیویدسون ، علیت ذهنی ، ابتناء ، محرومیت علی ، تعین علی مضاعف
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1324285
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مقایسه فیلم با هنرهای سنتی؛ نقدی فلسفی بر سنت گرایی از منظر حکمت متعالیه
*
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی، زمستان 1398 -
تاملی فیزیکالیستی بر برخی از مهم ترین ادله تجرد نفس نزد ابن سینا و ملاصدرا
*
نشریه حکمت سینوی، بهار و تابستان 1398