سیر تحول مفهوم جنون در متون ماندگار ادب فارسی
نویسنده:
چکیده:
جنون واژه ای است که دارای اعتباری نسبی است و گفتمان فعلی آن هم چنان نیازمند اصلاح است. بنابراین، در این پژوهش با رویکردی کیفی ضمن مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن در گذر زمان سعی شده است رویدادهای زمانی تاثیرگذار بر این مفهوم مطالعه شود. این پژوهش با نگاهی به رویکرد تبارشناسانه فوکو و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی، به خوانش سیر تحول مفهوم جنون در آثار شاعران ماندگار ایران فردوسی، نظامی، سعدی، مولوی و حافظ و تا حد امکان اصلاح این گفتمان می پردازد. یافته ها نشان می دهد که از فردوسی تا مولوی کاربرد مفهوم جنون مورد توجه بوده است و پس از مولوی، این توجه سیر کاهشی دارد. به لحاظ معنایی، مطالعه مفهوم جنون و سیر تحول آن، هم چنین بررسی تغییرات ویژگی های شخصیت مجنون نشان می دهد که در تمام دوره ها، شعرا دو تعبیر مثبت و منفی (جنون دنیایی و جنون الهی) از جنون در مدنظر دارند و این عامل جنگ بود که توجه گسترده جامعه را به سمت جنون سیر داد و پس از فروکش کردن جنگ، زمینه های خردورزی رشد کرد. در بررسی شخصیت مجنون مطالعه روشن می شود که مجنون حافظ از همه خودمحورتر، مجنون سعدی عاقل تر، مجنون مولوی شادتر و مجنون نظامی عاشق تر است. در تایید اصل برون بودگی فوکو می توان گفت نمی توان تاثیر رویدادهای زمانی را بر دگرگونی واژگان زبانی نادیده گرفت.
کلیدواژگان:
اصل برون بودگی ، فوکو تبارشناسی ، جنون ، دیوانگی ، شعر فارسی
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1324360
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تفسیر گیرتزی فاصله خود واقعی و خود ایده آل در بستر واقعیت اشتغال
*، علیرضا قبادی، سید هادی مرجایی، مارگریت وتو
نشریه جامعه شناسی فرهنگ و هنر، بهار 1403 -
واکاوی شخصیت حنه (س) و تدابیر وی برای غلبه بر آداب نادرست اجتماعی
نجمه سادات میرغفوریان، *، مژگان جلوه، ناهید کارساز، مائده کاملی
نشریه قرآن و علوم اجتماعی، تابستان 1402