تاثیر عصاره جوانه گندم بر شدت علائم سیستمیک همراه دیسمنوره اولیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیسمنوره یکی از شایع ترین اختلالات در زنان می باشد که سبب اختلال در کار و روابط اجتماعی آنان می گردد. با توجه به پیامدهای نامطلوب دیسمنوره و خاصیت ضد التهابی جوانه گندم، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر عصاره جوانه گندم بر علائم سیستمیک همراه دیسمنوره اولیه انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به روش کارآزمایی بالینی سه سو کور از تاریخ خرداد 1392 تا آذر 1392 بر روی 90 نفر از زنان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. شرکت کنندگان قبل از مداخله از نظر سن، شاخص توده بدنی، درآمد، سن منارک، تاهل، و شدت علائم همراه دیسمنوره همگن شدند، و سپس از طریق جدول اعداد تصادفی به صورت تصادفی به دوگروه 45 نفری تقسیم شدند. در گروه جوانه گندم کپسول 400 میلی گرمی عصاره جوانه گندم، به صورت سه بار در روز از روز شانزدهم سیکل قاعدگی تا روز پنجم آن استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، از جمله آزمون فریدمن و من ویتنی انجام شد.
یافته ها
در گروه جوانه گندم اختلاف آماری معناداری در علائم سیستمیک همراه دیسمنوره اولیه به شکل خستگی، سردرد و تغییر حالت های عصبی وجود داشت (001 /0> P).
نتیجه گیری
نتایج حاصل نشان داد عصاره جوانه گندم سبب کاهش شدت علائم سیستمیک همراه دیسمنوره اولیه می شودو بنظر میرسد می توان جهت کاهش شدت علائم سیستمیک از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
809 تا 819
لینک کوتاه:
magiran.com/p1324733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!