بررسی میزان شیوع و برخی علل احتمالی آسیب های ورزشی در بین دختران ژیمناست نخبه ایران در سال 1387

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

ژیمناستیک، رشته ای پرطرفدار و رقابتی در سراسر دنیا است؛ اما براساس یافته های موجود، یکی از آسیب زاترین رشته های ورزشی می باشد. بنابراین، تحقیق حاضر به منظور تعیین میزان شیوع و برخی علل احتمالی آسیب های ورزشی در بین دختران ژیمناست نخبه ایران در سال 1387 انجام شد.

روش شناسی

مطالعه حاضر به صورت میدانی توصیفی با بهره گیری از شیوه گذشته نگر و پرسش نامه محقق ساخته (با آلفای 0/83) انجام شد. نمونه آماری در قالب یک نمونه در دسترس شامل 75 دختر ژیمناست نخبه 12 تا 17 ساله ایرانی است که تا سال 1387 دست کم سه سال سابقه قهرمانی داشتند. داده های به دست آمده با روش های آماری خی دو، کروسکال والیس و Q کوکران و بهره گیری از نرم افزارSPSS نسخه 16 در سطح معنی داری پنج درصد بررسی شد.

یافته ها

میزان شیوع آسیب های ورزشی در دختران ژیمناست (88%) به طور معنی دار بالاتر از حد انتظار بود (01/0>P، 32/43=2χ). به علاوه، میزان شیوع نسبی آسیب های حین مسابقات (2 نفر/جلسه) به طور معنی دار بالاتر از دوره های تمرینی (0/3 نفر/جلسه) بود. شیوع آسیب اندام تحتانی به ویژه مچ پا نسبت به سایر اندام های بدن به طور معنی دار بالاتر بود (0/01>P، 15/111Q=). با این حال، هیچ گونه تفاوت معنی داری بین شیوع انواع آسیب های پوستی، عضلانی وتری، مفصلی و استخوانی مشاهده نشد (05/0P).

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها، میزان شیوع آسیب دید گی به ویژه در ناحیه اندام تحتانی و مچ پای دختران ژیمناست نخبه ایران نسبتا بالا است. بنابراین، به مربیان توصیه می شود تا با اصلاح روش فرود و انجام تمرینات پیشگیرانه (به ویژه در ناحیه مفصل مچ پا) تا حدودی از بروز آسیب های ورزشی دختران ژیمناست نخبه جلوگیری نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!