تاثیر کافیین بر استرس اکسایشی و آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی در پی یک جلسه فعالیت ورزشی فزاینده

پیام:
چکیده:
کافیین به عنوان یک مکمل آنتی اکسیدانی، فعالیت های ورزشی را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این پژوهش، بررسی اثر کافیین و یک جلسه فعالیت ورزشی فزاینده بر استرس اکسایشی (MDA) و آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی GSH و ویتامین E در سرم خون مردان فعال بود. آزمودنی ها، 10 نفر داوطلب از دانشجویان پسر رشته تربیت بدنی بودند که در یک آزمون طرح دوسوکور با مصرف دوز mg/kg 5 کافیین یا دارونما بر روی نوارگردان تا رسیدن به واماندگی شرکت کردند. آزمون در 2 روز مجزا برگزار شد و هر آزمودنی در هر جلسه تحت یکی از شرایط مصرف کافیین یا دارونما قرار گرفت. نمونه های خونی پیش از فعالیت ورزشی و مصرف دارونما یا کافیین (پیش آزمون) و بلافاصله پس از قطع آزمون ورزشی (پس آزمون) جمع آوری شد. یافته های پژوهش با استفاده از آزمون های T وابسته و مستقل در سطح معناداری (0/05 > P) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS/13.5 انجام گرفت. نتایج تحقیق، حاکی از آن بود، مقادیر MDA در گروه دارونما افزایش معناداری یافت (0/05 > P) در حالی که مقادیر GSH و ویتامین E (به ترتیب 0/05 > P و 0/005 > P) کاهش پیدا کرده بود؛ اما مقادیر MDA در گروه کافیین به طور معناداری کاهش یافت (0/005 > P) و ویتامین E و GSH به ترتیب افزایش های غیر معنادار و معناداری را نشان دادند (0/05 < P و 0/05 > P). علاوه براین مقایسه مقادیر MDA و GSH در بین گروه هاتفاوت معناداری را نشان داد (0/05 > P). در صورتی که این اختلاف برای متغیر ویتامین E به سطح معناداری نرسید (0/05< P).
به طور کلی به نظر می رسد، مصرف دوز 5 میلی گرم کافیین فشار اکسایشی ناشی از فعالیت ورزشی وامانده ساز را کاهش می دهد و در تقویت سیستم آنتی اکسیدانی غیرآنزیمی نقش موثری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1328631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!