اثر اسانس گیاه مشگک بر درد القا شده با مدل صفحه داغ در موش های صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیاه مشگک از گیاهان دارویی معطر و بومی ایران است که در طب سنتی برای کنترل عفونت، کاهش اضطراب و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که اثرات ضد درد این گیاه به صورت تجربی مورد مطالعه قرار نگرفته است، هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضددردی گیاه مشگک می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از48 سر موش نر نژاد ویستار استفاده شد. موش ها به طور تصادفی به 6 گروه (n= 8)شامل: کنترل، مرفین(کنترل مثبت) و گروه های دریافت کنندهاسانس گیاه مشگک (06/ 0، 0/125، 0/25 و 0/5 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن) تقسیم شدند. آزمون صفحه داغ برای ارزیابی اثرات ضددرد مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تحلیل قرار گرفت. جهت مقایسه گروه های مورد آزمایش از آزمونآنوا و متعاقب آن از آزمون توکی استفاده گردید. سطح معنی داری p< 0.05 در نظر گرفته شد.
یافته ها
تزریق غلظت 0/5 میلی لیتر بر کیلوگرماسانسگیاه مشگک به شکل موثری حساسیت به درد را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد. در گروه دریافت کننده غلظت 0/125 میلی لیتر بر کیلوگرم اسانس تاخیر شروع درد در زمان های 60و120 دقیقه بعد از تزریق افزایش معنی داری نسبت به کنترل نشان داد. همچنین، غلظت 0/25 میلی لیتر بر کیلوگرم اسانس در زمان 120 دقیقه پس از تزریق منجر به کاهش درد در مقایسه با گروه کنترل شد.
نتیجه گیری
براساس یافته های این پژوهش اسانس گیاه مشگک دارای خواص ضد درد بوده و در برخی غلظت های مورد استفاده می تواند منجر به کاهش حساسیت به درد در مدل صفحه داغ گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
761
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1337373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!