تبیین جامعه شناختی تاثیر تبلیغات سایت های اینترنتی بر رفتار اقتصادی کاربران

پیام:
چکیده:
در این مقاله به تبیین جامعه شناختی تاثیر اقناع تبلیغات سایت های اینترنتی بر رفتار اقتصادی کاربران زنجانی پرداخته می شود. از این رو برمبنای نظریه ی زمینه ای مایرز و آویسون، نظریه ی سرمایه ی ارتباطی جیمز کلمن، و نظریه ی تکمله پل لازارسفلد و رابرت مرتن، مسیر فرضیه های پژوهش مدنظر قرار می گیرند. بنابراین با تکیه بر نظرسنجی و مراجعه به کاربران تبلیغات سایت های اینترنتی در بین 368 نفر از کاربران زنجانی با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه به عنوان نمونه ی آماری و براساس روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و سهمیه ای، به طور تصادفی از بین مناطق مسکونی شهر زنجان انتخاب گردیدند. متعاقبا با استفاده از پرسشنامه ی هدایت شده، داده های مورد نیاز جمع آوری و به کمک مجموعه ی آماری برای علوم اجتماعی (SPSS) پردازش شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که با تاثیر بهم پیوسته ی متغیرهای تاثیرگذار، مقدار 59% تغییر در میزان رفتار اقتصادی (y) قابل تبیین است. بعبارتی با توجه به تجربه ی پیشین کاربران از سایت های اینترنتی و میزان جاذب بودن سایت های اینترنتی، با تکیه بر اعتماد بالا به سایت های اینترنتی و نیز میزان رضایت کاربران از منبع سایت های اینترنتی برمبنای ارتقاء اقناع سایت های اینترنتی، هرقدر کاربران پسر غیرشاغل با حجم پائین اعضاء خانواده، از میزان تمایل بالائی در استفاده از سایت های اینترنتی برخوردار باشند، آنگاه میزان رفتار اقتصادی کاربران در فضای تبلیغات سایت های اینترنتی بیشتر می گردد. اما نکته ی حائز اهمیت در تبیین مسئله ی آسیب شناختی فرهنگی و اقتصادی اقناع تبلیغات سایت های اینترنتی، این است که با ظهور هویت های مقاوم درقالب شبکه های اجتماعی موجود در در جامعه ی شبکه ای، این هویت های جدید در سه حوزه یعنی آسیب شناسی هویت مشروعیت بخش، آسیب شناسی هویت مقاومت، و آسیب شناسی هویت برنامه دار، با آسیب های جدی فرهنگی و اقتصادی روبرو می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1367314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!