مقایسه شاخص بهداشت دهان و دندان (OHI-S) دانش آموزان راهنمایی شهری و روستایی شهرستان شهریار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات اپیدمیولوژیک نقش مهمی در برنامه ریزی برای بهبود بهداشت دهان و دندان ایفا می نمایند. تحقیق حاضر با هدف تعیین شاخص بهداشت دهان و دندان (OHI-S) در دانش آموزان راهنمایی شهری و روستایی شهرستان شهریار در سال 1386 انجام شد.
روش بررسی
در این تحقیق توصیفی-تحلیلی، 400 دانش آموز مدارس راهنمایی (12، 13، 14 ساله) شهری و روستایی شهرستان شهریار پس از کسب مجوزاز سازمان های مربوطه به صورت تصادفی و به تعداد مساوی از دو جنس و مدارس شهری و روستایی انتخاب و بررسی شدند. معاینات با سوند و آینه دندانپزشکی و نور چراغ مطالعه انجام و شاخص های دبری و جرم و به همراه شاخص ساده شده بهداشت دهان و دندان (OHI-S) طبق معیارهای WHO در 6 سکستانت دهان برآورد و ثبت گردید. داده های دموگرافیک ثبت و شاخص بهداشت دهان و دندان با آزمون های Mann-whitney U، Kruskal wallis و مقایسه های دوبه دوی Dunett تحلیل شدند.
یافته ها
شاخص OHI-S در مناطق شهری برابر 57/0±96/1 و در مناطق روستایی برابر 56/0±33/2 بود که در نمونه های روستایی به صورت معنی داری بیشتر بود (0001/0p<). بیشتر نمونه ها (5/52%) روزانه یک بار مسواک می زدند، 3/71% از نخ دندان استفاده نکرده و 8/28% به طور مرتب یا نامرتب از آن استفاده می کردند. 3/52% به دندانپزشک مراجعه نکرده و 8/33% در موارد اورژانس مراجعه می کردند. فقط 14% مرتب هر سال به دندانپزشک مراجعه می کردند. 22 نفر (5/5%)؛ بهداشت خوب، 359 نفر (8/89%) بهداشت متوسط و 19 نفر (8/4%) بهداشت بد داشتند. تفاوت های معنی داری برحسب جنس، نوع مدرسه، سن در وضعیت بهداشت دهان و دندان دیده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان مورد بررسی در حد متوسطی باشد. با این حال، کاستی هایی در امر پیشگیری در میان دانش آموزان وجود داشته و تلاش برای افزایش سطح آگاهی جامعه در امر پیشگیری و بهداشت ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1369348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!