شناسایی و بررسی مکانیزم های موثر بر حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران

پیام:
چکیده:
حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات همراستایی بین فناوری اطلاعات و کسب و کار را جهت حداکثرسازی منافع، کسب اهداف سازمانی و استفاده بهینه از منابع فناوری اطلاعات را تضمین می کند. با این تفاسیر در صنایعی همچون صنعت بانکداری که به دلیل ماهیت فعالیت های خود وابستگی بسیاری به فناوری اطلاعات دارند، حاکمیت فناوری اطلاعات خوب، یک باید و نه یک شاید به شمار می رود.
از آنجا که برای داشتن حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات، بکارگیری مکانیزم هایی مناسب ضروری است در این پژوهش با استفاده از مرور ادبیات موضوعی و رویکرد کیفی فراترکیب، فهرست جامعی از 30 مکانیزم در سه گروه ساختارهای تصمیم گیری، فرایندهای همراستایی و مکانیزم های ارتباطی تدوین گردید. در گام بعدی با نظرسنجی از خبرگان این حوزه، فهرستی از 26 مکانیزم موثر بر حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران مشخص گردید. سپس پرسشنامه ای نیز به منظور مطالعات میدانی طراحی و میان مدیران فناوری اطلاعات 25 بانک توزیع گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مورد تحلیل قرار گرفتند و مشخص گردید، 12 مکانیزم به صورت قوی در صنعت بانکداری ایران وجود دارد و در این میان مکانیزم های «تشکیل کمیته استراتژی فناوری اطلاعات»، «تشکیل کمیته راهبری پروژه فناوری اطلاعات»، «پی گیری روند پیشرفت پروژه های فناوری اطلاعات (کنترل بودجه و زمانی)» و «ایجاد انگیزه و محرک هایی برای پیروی از اصول حاکمیت فناوری اطلاعات» دارای تاثیر مثبت بر حاکمیت اثربخش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری ایران می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1374119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!