تطبیق عوامل مرتبط با ترک اعتیاد با برخی سازه هادر مدل ها و تئوری های آموزش بهداشت: یک مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سوء مصرف موادمخدر یکی از غم انگیزترین تراژدی های بشر است ودر صورتی که برنامه های مبارزه با مواد مخدر بر اساس نتایج حاصل از پژوهشهای انجام گرفته پژوهشی طراحی نشود،نمی توان امید چندانی به موفقیت آنها داشت. هدف این مقاله مروری آنست که با بررسی مقالات مختلف به شناسایی وبررسی عوامل وانگیزه های ترک اعتیاد بپردازدو سپس آنها را با سازه های مدل های آموزش بهداشت تطبیق نماید.

مواد و روش کار

با جستجوی در Google Scholar و کلید واژه های Addiction،Treatment، Maintenance،Factors مطالعات مقطعی که در Elsevier،science direct و همچنین در مجلات وپایگاه های علمی معتبر داخلی وخارجی تخصصی ومرتبط با اعتیاد منتشر شده بودند مدنظر قرار گرفتند و آنهایی که دربررسی های خود حجم نمونه وارجاعات بیشتری داشتند انتخاب شدند و در نهایت 23مقاله (داخلی 13وخارجی10) ارزیابی ونتایج آنها استفاده گردید.

یافته ها

پس از بررسی مقالات 27مورد عوامل وانگیزه های مرتبط بااقدام وتداوم ترک اعتیاد مشخص گردید از جمله: نگرش منفی به ادامه مصرف، فشارهای بیرونی، بخاطر فرزندان و والدین،پافشاری خانواده، عواقب مصرف، ترس ازگرفتاری های قانونی، آبروریزی و از دست دادن شغل، حفظ ارتباطات خانوادگی،وجود حمایت خانواده بودند. این موارددر سازه های مختلف طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری

عوامل مرتبط با ترک اعتیاد با سازه های مدلها وتئوری های مختلف آموزش بهداشت از جمله برخی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی وتئوری رفتار برنامه ریزی شده ونیزسازه حمایت اجتماعی درک شده تطبیق دارند. پیشنهاد می شود درپژوهشی این سازه ها را مورد بررسی قررداد تا شاید بتوان مدلی مستقل را به این منظور طراحی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
969 تا 981
لینک کوتاه:
magiran.com/p1394504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!