ببر~ بیان و جامه بوری آناهیتا
نویسنده:
چکیده:
نظام نمادین فرهنگی در اسطوره ها از رهگذر زبان در متون و روایات، و اساسا از رهگذر تصاویر در آثار هنری به نمایش درمی آیند. این نظام خود متشکل از مولفه هایی است که شناسایی آن ها به ویژه در گستره پژوهش های تطبیقی هنر، ادبیات و ادیان یکی از اصلی ترین ابزارهای تاویل و تفسیر است. در این راستا بسیاری از ارجاعات نمادینی که در هر فرهنگی موجود ند، به یاری انبو هه ای از شواهد از زمینه های اسطوره، ادبیات، تاریخ ادیان و آثار هنری بازشناخته می شوند تا شاید آن ساختار و هسته اصلی و ثابت را که به گونه های مختلف تکرار می شوند، آشکار کنند. این نوشته بر آن است تا ابتدا به یاری ریشه شناسی جامه نمادین رستم در شاهنامه فردوسی، یعنی ببر بیان، و بررسی اسطوره ها و روایات مرتبط با آن، تحلیلی اسطوره شناختی از آن ارائه کند و سپس با استناد به شواهدی که به پیوند محتمل این پوشش با جامه نمادین آناهیتا اشاره دارند، تفسیری نمادشناختی از این پوشش به دست دهد. بر این اساس پس از یاری گرفتن از منابع گوناگون برای معرفی جامه اسطوره ای فراهم آمده از پوست پلنگ و ببر که ایزدبانوهای مختلف به تن دارند، نشان داده می شود که ایزدان و پهلوانان جنگاور اسطوره های هندواروپایی نیز همه متصف به جامه ای از پوست ببر و پلنگ اند. در این راستا نه تنها از داده های نوشتاری بلکه از نمادهای تصویری با روش اسطوره نگاری بهره می گیریم تا ساختار جامه نمادین ساخته شده از پوست گربه سانان را در فرهنگ ایرانی روشن سازیم.
کلیدواژگان:
مطالعات تطبیقی ، اسطوره نگاری ، ببر بیان ، بوری ، آناهیتا ، ایزدبانو
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 144
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1399488
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تحلیل پنجه های دست مقدس بر صخره های ایران بر اساس نظریه عاملیت اثر هنری آلفرد جل
، سمانه سالک*
نشریه نامه انسان شناسی، پاییز و زمستان 1399 -
تحلیل سفره های نذری زنانه بر اساس نظریه آیین های گذار
سمانه سالک*، فریده طالب پور،
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، پاییز 1398