تاثیر حفاظتی آتورواستاتین بر میزان ضایعه مغز و آسیب نورونی در زمان ایسکمی-خونرسانی مجدد مغز در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سکته مغزی سومین علت مرگ و مهمترین عامل ناتوانی در دنیا می باشد. اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی از آتورواستاتین در شرایط پاتولوژیک مختلف نشان داده شد، این مطالعه به منظور بررسی اثرات محافظتی احتمالی آتورواستاتین بر ضایعه و آسیب نورونی در مدل تجربی ایسکمی موضعی مغز در موش صحرایی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 32 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار که به چهار گروه 8 تایی تقسیم شدند، انجام شد. گروه ها شامل: شاهد، کنترل ایسکمی، ایسکمی تیمارشده با آتورواستاتین قبل و بعد ایسکمی. ایسکمی مغزی با 90دقیقه انسداد شریان میانی مغز و 24ساعت خونرسانی مجدد می باشد. آتورواستاتین، در دوز mg/kg40، قبل از ایسکمی (1ساعت) و بلافاصله بعد از آغاز خونرسانی مجدد داخل-صفاقی تزریق شد. ارزیابی اختلالات عصبی-حرکتی (شاخص NDS)، حجم ضایعه (رنگ آمیزی TTC) و بررسی های آسیب-شناسی 24ساعت پس از انسداد شریان میانی مغز انجام گرفت.
یافته ها
انسداد شریان میانی مغز در حیوانات گروه کنترل ایسکمی به میزان قابل ملاحظه ای ضایعه در نیمکره راست ایجاد نمود (mm3483±69) و میزان NDS برابر با 20 /0±3/20 بود. پیش درمان و پس درمان با آتورواستاتین بطور معنی داری میزان ضایعه را به ترتیب 68% و 54% کاهش داد (0/05>p). همچنین میزان NDS به میزان 25% در هر دو گروه کاهش یافت (05 /0>p). در بررسی های بافت شناسی آتورواستاتین تعداد نورون های آسیب دیده و ائوزینوفیلی به همراه دمیلینه شدن اکسون ها و تخریب بافت عصبی را به میزان گسترده در نواحی ایسکمی کاهش داد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد که آتورواستاتین بطور موثری آسیب های ایسکمی-خونرسانی مجدد مغز را کاهش داده و از تخریب نورونی و تغییرات آسیب- شناختی در ایسکمی مغز جلوگیری می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!