بررسی کیفیت فیزیکوشیمیایی و میکروبی آباستخرهای شنای عمومی شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه وهدف
نقش شنا به عنوان ورزشی سودمند ومفرح برکسی پوشیده نیست که امروزه علاوه بر جنبه تفریحی، جنبه درمانی ان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است از سویی نباید از تهدیدهای احتمالی پیرامون این ورزش سودمند غافل شد.لذا هدف از این تحقیق، بررسی ومطالعه کیفی آباستخرهای شنا، جکوزی هاوحوضچه های آب سرد در شهرتهران می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که بصورت مقطعی در 6 ماهه اول سال 1392 درمناطق 12،13،14،15 شهرداری تهران و طی دومرحله انجام گرفته است، 27استخر سرپوشیده فعال مورد بررسی قرارگرفت. در مرحله اول از کلیه 27استخر نمونه برداری انجام گرفته است ودر مرحله دوم پس از ارائه راهکارهای مناسب وآموزشهای ارائه شده به مسئولیناستخرهایی که در مرحله اول دارای آب الوده بوده اند، نمونه برداری مجدد ی صورت پذیرفت. تمامی مراحل نمونه برداری، انتقال به آزمایشگاه وآنالیز نمونه های آب از نظر مقدار کلرآزاد باقیمانده،PH، آلودگی میکروبی براساس روش های استاندارد آزمایش های آب وفاضلاب صورت گرفت.
یافته ها
نتایج حاکی از ان است که در 48% کل نمونه های برداشت شده کلرآزاد باقیمانده در حد استاندارد ملی (3-1 میلیگرم در لیتر) با حداقل صفر وحداکثر 4 بوده است. 1 /76% دارای PH استاندارد(8-2/ 7) بوده وهمچنین باکتری های هتروتروف 8/78% در کل نمونه های برداشت شده مطلوب بوده است.
نتیجه گیری
در این مطالعه مشخص گردید بیشترین موارد آلودگی میکروبی در قسمت جکوزی ها وحوضچه های، آب سرد بوده که تقریبا در تمامی این موارد میزان کلرآزاد باقیمانده در حد استاندارد نبوده است. همچنین در نمونه برداری مجدد ازاستخرهای که در مرحله اول نمونه برداری ها، دارای آلودگی میکروبی بوده اند، پس از انجام تمهیدات لازم (نصب کلریناتور) توسط مسئولیناستخرها و آموزشهای ارائه شده توسط بازرسین بهداشت محیط مرکز بهداشت شرق، کلیه نمونه های برداشت شده فاقد آلودگی میکروبی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!