وضعیت سقف شیشه ای و تاثیر آن بر کاهش توانمندی زنان در سازمان های ورزشی (مطالعه موردی: اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
پدیده ی «سقف شیشه ای» بسیاری از زنان را از پیشرفت به طرف مشاغل بالاتر و مناصب مدیریتی باز می دارد. بنابراین، تحقیق حاضر قصد دارد تا وضعیت سقف شیشه ای در اداره ی کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی و تاثیر آن بر کاهش توانمندی زنان شاغل در آن سازمان را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، کارکنان شاغل در این سازمان و ادارت تابعه در شهرستان ها به پرسشنامه ی سقف شیشه ای پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، تی مستقل و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS 19 و LISREL 8 استفاده گردید(05/0P≤). نتایج نشان داد بین دیدگاه های زنان و مردان به وجود سقف شیشه ای در سازمان و جامعه پذیری ضعف تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که زنان بیشتر از مردان به وجود سقف شیشه ای، و مردان بیشتر از زنان به جامعه پذیری ضعف اعتقاد دارند. نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد سقف شیشه ای به طور مستقیم بر توانمندی، جامعه پذیری ضعف و خود ناتوان انگاری اثرگذار است. همچنین جامعه پذیری ضعف و خود ناتوان انگاری بر توانمندسازی اثری منفی و معنادار دارند. در نهایت، زنان شاغل در سازمان های ورزشی از پدیده ی سقف شیشه ای رنج می برند. لذا لزوم توجه به فرهنگ سازی در خصوص توانایی های زنان به خصوص توانایی های مدیریتی آن ها پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1416158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!