ارزیابی سریع و پاسخ به رفتارهای پرخطر کودکان خیابانی شهر تهران در سال 1392: یک مقاله روش شناختی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
کودکانی که در خیابان کار و زندگی می کنند؛ یکی از گروه های آسیب پذیر در مقابل عفونت اچ آی وی و سخت دسترس هستند. در این مقاله روش شناختی، مراحل انجام یک ارزیابی سریع و پاسخ با هدف ارزیابی رفتارهای پرخطر کودکان خیابانی شهر تهران شرح داده شده است.
روش کار
این مطالعه با استفاده از مرور منابع، روش های کیفی (بحث گروهی متمرکز، مصاحبه عمیق) و کمی (مصاحبه ساختاریافته) برای گردآوری داده ها از مطلعین کلیدی، سازمان های غیردولتی و دولتی، و کودکان خیابانی استفاده شد. نمونه گیری هدفمند برای ورود مطلعین کلیدی و کودکان خیابانی، و از نمونه گیری پاتوق ها برای دسترسی و ورود کودکان خیابانی به مطالعه استفاده شد.
نتایج
این مطالعه در 8 مرحله برای شناسایی و تعریف جمعیت هدف (تشکیل تیم ذی نفعان، مشورت اولیه، تهیه نیم رخ منطقه)، تعیین محل و پاتوق های تجمع آن ها برای دسترسی و ارایه سرویس به آن ها و یا استفاده از آن به عنوان چارچوب نمونه گیری برای طراحی پیمایش رفتارهای سلامتی (ارزیابی زمینه، ارزیابی جمعیت/محیط، ارزیابی مشکل سلامت)، ارزیابی رفتارهای سلامتی (ارزیابی رفتارهای سلامت و خطر) و سپس تحلیل داده ها (ارزیابی مداخله های فعلی) و تدوین مداخله های مناسب برای کاهش رفتارهای پرخطر (تهیه برنامه عملیاتی) اجرا و بر اساس نتایج آن چهار برنامه مداخله برای کاهش و کنترل HIV در کودکان خیابانی تدوین شد.
نتیجه گیری
این روش با انعطاف پذیری بالا و لحاظ کردن ملاحظه های اخلاقی و فرهنگی، می تواند به عنوان یک روش با قابلیت اجرای بالا برای ارزیابی وضعیت اپیدمی HIV و رفتارهای پر خطر مرتبط با آن در گروه های سخت دسترس مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1435469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!