گستره قاعده اعتدال در نظام فکری ارسطو
نویسنده:
چکیده:
در این مقاله تلاش شده تا محدوده قاعده اعتدال در نظام فکری ارسطو بیان گردد. یکی از مسائلی که ذهن اندیشمندان را درگیر کرده، این است که آیا تمام افعال و احساسات انسانی مشمول این قاعده می شوند یا خیر؟ تعدادی از فیلسوفان این مسئله را به صورت اشکالی بر ارسطو مطرح کرده اند؛ ایشان عقیده دارند که برخی افعال به صورت مطلق رذیلت یا فضیلت محسوب می شوند و این گونه نیست که چنانچه ارسطو ادعا می کند نقطه اعتدال اخلاقی برای آن ها در نظر گرفته شود.
نویسنده ضمن جستجوی عبارات ارسطو در پاسخ به این سوال، با عبارتی برخورد کرده که ارسطو موردهای نقضی برای قانون اعتدال ذکر می کند و عده ای از امور را رذیلت مطلقه می پندارد. در ادامه تلاش شده تا اسلوب های کلی در نظام فکری ارسطو یافت شود که بر طبق آن ها بتوان مسئله را سازماندهی شده پاسخ داد.
در نهایت راه حلی پیشنهاد می شود که ارسطو در میان کلمات خود به آن اشاره ای داشته است. طبق این راه حل مسئله در تمام مصادیق مشکوک به خروج از قاعده اعتدال – حتی مواردی که خود ارسطو آن ها را رذیلت مطلقه می خواند - حل می گردد و همه آن ها تحت قانون حد وسط باقی می مانند جز چند مورد که ظاهرا تنها در سایه ادیان الهی معنا و مفهوم پیدا می کنند.
نویسنده ضمن جستجوی عبارات ارسطو در پاسخ به این سوال، با عبارتی برخورد کرده که ارسطو موردهای نقضی برای قانون اعتدال ذکر می کند و عده ای از امور را رذیلت مطلقه می پندارد. در ادامه تلاش شده تا اسلوب های کلی در نظام فکری ارسطو یافت شود که بر طبق آن ها بتوان مسئله را سازماندهی شده پاسخ داد.
در نهایت راه حلی پیشنهاد می شود که ارسطو در میان کلمات خود به آن اشاره ای داشته است. طبق این راه حل مسئله در تمام مصادیق مشکوک به خروج از قاعده اعتدال – حتی مواردی که خود ارسطو آن ها را رذیلت مطلقه می خواند - حل می گردد و همه آن ها تحت قانون حد وسط باقی می مانند جز چند مورد که ظاهرا تنها در سایه ادیان الهی معنا و مفهوم پیدا می کنند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1439251
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبارشناسی و گونه های مختلف نظریه قوس صعود و نزول در عرفان اسلامی
لیلا ثابت قدم*،
پژوهشنامه عرفان، بهار و تابستان 1401 -
بررسی ملازمه بین حسن و قبح ذاتی و وظیفه گرایی کانتی
*، سید اکبر حسینی قلعه بهمن
فصلنامه معرفت فلسفی، تابستان 1400