بررسی فراوانی علل ناباروری درافراد مراجعه کننده به مرکز ناباروری بیمارستان فاطمیه ی همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری یکی از مشکلات مهم بهداشتی-درمانی جوامع مختلف محسوب میشود. شیوع بالا اهمیت آن را دوچندان میکند. نسبت قابل توجهی از ناباروری وابسته به شرایط محیطی و عوامل بیماری خطرساز اکتسابی بوده و قابل پیشگیری میباشد. تفاوت شرایط محیطی، لزوم مطالعه فراوانی علل مختلف ناباروری در هر منطقه را مورد تاکید قرار میدهد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی فراوانی علل ناباروری در زوجین نازا بوده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-مقطعی 1200 زن و مرد نابارور به روش سرشماری که طی سالهای 1389 الی 1390 به درمانگاه نازایی بیمارستان فاطمیه همدان مراجعه کرده اند، مورد بررسی قرار گرفتند. این مرکز تنها مرکز دولتی نازایی در همدان می باشد. اطلاعات مربوط به بیماران توسط انجام معاینات پزشکی و آزمایشات پاراکلینیکی بدست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند درصد فراوانی و میانگین استفاده شد.

نتایج

در جامعه آماری مورد مطالعه، فراوانی ناباروری اولیه و ثانویه به ترتیب 69/5% و 30/5% بوده است. از بین علل مختلف نازایی علل زنانه (88/9%) بیشترین مورد را داشته است. در نازایی با علل زنانه اختلالات قاعدگی، بیماریها (چاقی، بیماریهای تیرویید و دیابت)، علل تخمک گذاری، رحمی، لوله ای و سرویکال بترتیب وجود داشته و در نازایی با علل مردانه اختلالات مایع سیمن، عوامل ژنتیکی، اختلالات عروقی و عوامل ضد اسپرماتوژنز بترتیب فراوانی وجود داشته اند.

نتیجه گیری

الگوی سبب شناسی ناباروری در این مطالعه با بسیاری از مناطق دیگر که توسط سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است، نزدیک میباشد. با وجود این، میزان اختلالات قاعدگی، از بسیاری از مطالعات دیگر بالاتر میباشد که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
513
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1441505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!