زیبایی شناسی خطبه آفرینش در پرتو نقد فرمالیستی
نویسنده:
چکیده:
پژوهش حاضر می کوشد نخستین خطبه نهج البلاغه را از دیدگاه نقد فرمالیستی ارزیابی کند و به این که بی گمان باید مفهوم و معنا اصل قرار گیرد، جانب «آفرینش» مسئله بپردازد که در متن دینی خطبه فرم و شکل و انسجام تا چه اندازه رعایت شده و به ادبیت متن از سوی صاحب سخن تا چه میزان توجه شده است. نویسندگان بدون توجه به مسائل فرامتنی همچون شخصیت و جایگاه مولف، مسائل اجتماعی، تاریخی و روان شناسی که در نقد فرمالیستی جایگاهی ندارد، فقط بر متن مورد نظر تمرکز کرده و از نظرگاه اصول آن نقد، در پی کشف زیبایی های خطبه یادشده هستند. برداشت این است که متن پیش روی، صرف نظر از محتوا و مفهوم گنجانده در آن، کاملا منسجم و یکپارچه بوده و حرف ها، واژه ها، ترکیب ها و جمله ها در پیوند با هم، هارمونی و نظمی بسیار شگفتی را ایجاد کرده اند. کاربردهای مجازی و کنایی، توجه به آواهای القاگر و رعایت جانب توازن آوایی و واژگانی و نحوی، دخالت دادن گونه های متفاوت آشنایی زدایی ادبی، پیوند با دیگر متون و... متن را از روساخت و زیرساخت چشمگیری برخوردار کرده و ما را به این نتیجه رسانده که ادبیت و زیبایی متن، نه قربانی ترسیم مفهوم و معنا، که در خدمت یکدیگرند و شیوه سخن و شگردهای بیانی به همان اندازه اهمیت می یابد که مفهوم مورد نظر اهمیت دارد.
کلیدواژگان:
نقد ادبی ، فرمالیسم ، خطبه آفرینش ، انسجام ، ادبیت ، آشنایی زدایی
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
277 تا 310
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1451045
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
کارکرد فرانقش متنی در قصیده ی «دور» احمد مطر با رویکرد زبانشناسی نقش گرای هلیدی
زهره ناعمی، *
نشریه نقد ادب معاصر عربی، پاییز و زمستان 1401 -
اسطوره شناسی جزء سی ام قرآن کریم با تکیه بر نظریه رولان بارت (مطالعه موردی سوره های نازعات، عبس، شمس، تین)
*، علی پیرانی شال، زهره ناعمی، علی اسودی، سودابه مظفری
فصلنامه پژوهش های ادبی - قرآنی، پاییز 1401