بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران
نویسنده:
چکیده:
این مقاله ابتدا به جایگاه بازی های رایانه ای به عنوان بخشی از زیست نوجوانان و جوانان معاصر جهان در فضای مجازی پرداخته و سپس شواهدی مبنی بر نگرانی درباره خشونت در این بازی ها را مطرح کرده است. سپس به پژوهشی که در سال 2012 در دانشگاه پراگ بر روی نوجوانان 13 و 14 ساله انجام شده اشاره کرده و توضیح داده است که محقق به این نتیجه رسیده که برخی از نوجوانان علاقه مند به بازی های خشن که بین 3 ساعت یا بیشتر در روز به انجام بازی های خشونت آمیز مشغول بوده اند، از جهان پیرامون جدا شده و بیشتر از دیگران متوقع، پرمدعا و از فرصت های همسالان خود محروم شده اند.
مقاله در ادامه دو نظریه مربوط به تاثیرات تماشای خشونت (در دنیای واقعی یا مجازی) که مورد توجه دانشگاه پراگ قرار گرفته را توضیح داده و در ادامه بخشی از نتایج کمی مربوط به پژوهش جمهوری چک را با نتایجی که عینا از همان روش در آزمایش بر روی تعدادی مشابه از نوجوانان ایرانی انجام شده گزارش کرده است و نتایج کاملا مشابه و متفاوت را در هر دو نمونه نشان داده است.
مقاله در ادامه دو نظریه مربوط به تاثیرات تماشای خشونت (در دنیای واقعی یا مجازی) که مورد توجه دانشگاه پراگ قرار گرفته را توضیح داده و در ادامه بخشی از نتایج کمی مربوط به پژوهش جمهوری چک را با نتایجی که عینا از همان روش در آزمایش بر روی تعدادی مشابه از نوجوانان ایرانی انجام شده گزارش کرده است و نتایج کاملا مشابه و متفاوت را در هر دو نمونه نشان داده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1462256
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
اجتماع گیم نت های ایرانی؛ ویژگی ها، امکانات و کارکردهای ارتباطاتی
مجتبی صمدی، ، هادی خانیکی، علیرضا حسینی پاکدهی
نشریه دین و ارتباطات، پاییز و زمستان 1401 -
ترسیم الگوهای رفتاری و کنش های ارتباطی کاربران بازی های رایانه ای در گیم نت های تهران
مجتبی صمدی، *، علیرضا حسینی پاکدهی
نشریه مطالعات رسانه های نوین، پاییز 1400