تعیین کننده های اجتماعی وضعیت سلامت: تاثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر سلامت افراد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سلامتی به عنوان یک ارزش فردی و اجتماعی مهم، دارای اثرات و پیامدهای بسیار مهمی در سطح فردی و اجتماعی می باشد و سلامت افراد جامعه از ارکان و مقاصد پیشرفت و توسعه جوامع می باشد. امروزه از طرفی شاهد تغییر در الگوی همه گیر شناختی بیماری ها از بیماری های مسری و عفونی به بیماری های مزمن و از طرف دیگر شاهد شکاف عمیق در وضعیت سلامت، امید به زندگی و میزان مرگ و میر در سطح جهان هستیم. به استناد داده های جهانی، با وجود موفقیتهای چشمگیر بشر در ارتقاء وضعیت سلامت در سطح جهان، بار بیماری های مزمن روز به روز در حال افزایش بوده و نابرابری زیادی در وضعیت سلامت در بین کشورهای مختلف و طبقات اجتماعی مختلف یک کشور وجود دارد. تبیین تغییرات مذکور مستلزم جایگزینی رویکردی جامع تر با رویکرد بیومدیکال و توجه بیش از پیش به مولفه های اجتماعی سلامت می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر پایگاه اجتماعی اقتصادی بر وضعیت سلامت افراد انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک بررسی متون است که در آن از داده های سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، پایگاه داده های مرتبط انگلیسی و فارسی شامل ISI، Medline، Pubmed، SID، گزارش سازمان های فعال در زمینه سلامت، کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات و نشریات مرتبط با سیاست های بهداشتی ایران استفاده شده است.
بحث و نتیجه گیری
سلامتی سازه ای چند بعدی بوده و از عوامل متعددی اثر پذیر است. تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه خارج از توان صرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و دسترسی به جامعه ای سالم نیازمند توجه کافی به مولفه های اجتماعی سلامت و همکاری های بین بخشی می باشد. بدون اتخاذ رویکرد جامع در تبیین سلامت و بیماری و بدون جایگزینی رویکرد سلامت محور با رویکرد درمان محور دسترسی به سلامت به عنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی و در نتیجه دسترسی به توسعه پایدار امکان پذیر نبوده و موجب هدر رفت منابع جامعه خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1469552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!