پیش بینی سلامت روان بر اساس متغیرهای عزت نفس، رضایت از زندگی و امید در دانشجویان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلامت روان یکی از متغیرهای مهم و اساسی در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی است که عوامل مختلفی در رابطه با آن موردمطالعه قرارگرفته اند. هدف این پژوهش پیش بینی سلامت روان دانشجویان با استفاده از متغیرهای عزت نفس، رضایت از زندگی و امید بود.
مواد و روش ها
روش تحقیق ازلحاظ ماهیت روش همبستگی بود که در زمره تحقیقات غیرآزمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شاهرود بودند (9000 نفر). حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین اندازه نمونه کرجسی و مورگان 368 نفر تعیین گردید. کتابچه ای آزمودنی ها شامل پنج بخش بود: 1- پرسشنامه جمعیت شناختی، 2- پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، 3- پرسشنامه امید اسنایدر، 4- پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ و 5- پرسشنامه رضایت از زندگی داینر. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (نمودارها، اندازه های گرایش به مرکز و اندازه های پراکندگی) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، آزمون تی گروه های مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام) و نرم افزار SPSS 22 استفاده شد.
یافته ها
بین متغیرهای عزت نفس، رضایت از زندگی، امید و سلامت روان (به ترتیب 0/76 و 0/70 و 0/76 R=) همبستگی معنادار وجود داشت. سلامت روان دانشجویان را می توان بر اساس متغیرهای عزت نفس (42/β=0)، رضایت از زندگی (21/β=0) و امید (35/β=0) پیش بینی کرد. دراین بین، سهم متغیر عزت نفس با ضریب رگرسیون (0/42) بیشتر بود. بین عزت نفس، امید و سلامت روان دانشجویان تفاوتی مشاهده نشد؛ ولی نمرات رضایت از زندگی دختران بیشتر از پسران بود.
نتیجه گیری
این بررسی به طورکلی دانشجویان را دارای سلامت روان مناسبی نشان داد و یافته ها گویای آن بودند که با افزایش عزت نفس، امید و رضایت از زندگی دانشجویان می توان سلامت روان آن ها را ارتقا داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!