اندازه گیری جامع کیفیت خدمات ارائه شده به مادران باردار در شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
کیفیت در خدمات بهداشتی و درمانی دارای سه بعد اصلی؛ کیفیت خدمت، کیفیت فنی و کیفیت مشتری می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی کیفیت مراقبت های ارائه شده در دوران بارداری بر مبنایمدل جامع اندازه گیری کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که با شرکت 185 نفر از مادرانکه در ماه نهم بارداری برای دریافت مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی تبریز مراجعه می کردند، انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی از 40 مرکز و پایگاه انتخاب شده و داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی محتوای پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن بر اساس شاخص آلفای کرونباخ]کیفیت خدمت (0.85=α)، کیفیت فنی (α=0/77) و کیفیت مشتری (0.71=α) تایید شده بود، جمع آوری گردید. نمره نهایی هر کدام از ابعاد در قالب مقایس 0 تا100 نمره گذاری شد، که نمره بالاتر نشانگر کیفیت بالاتر بود. برای تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل، ANOVA و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS17 صورت گرفت.
یافته ها
متوسط شاخص کیفیت از مقیاس0 تا 100 برابر 58.59 بود و متوسط نمرات مربوط به کیفیت خدمت، کیفیت فنی و کیفیت مشتری به ترتیب 75.3، 40.54 و 67.79 بود. در مورد کیفیت مشتری، نتایج نشانگر این است که اکثر مادران در مرحله مشارکت و اقدام فعال باقی مانده اند. شکاف قابل توجهی بین مراقبت دریافت شده و استانداردهای توصیه شده وجود داشت. همچنین کیفیت ویژگی های بین فردی و غیر فنی مراقبت های دوران بارداری پایین ارزیابی شده است.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس شاخص کیفیت، وضعیت فعلی کیفیت خدمات از دید مادران باردار نگران کننده است. توانمندسازی مادران از طریق دخیل کردن آن ها در فرایند تصمیم گیری و ارائه مراقبت، می تواند منجر به بهبودکیفیت مشتری و ارتقای توانمندی مادران باردار در اتخاذ تصمیمات بهینه و اقدامات آنها گردد و از این طریق موجب ارتقای سایر جبنه های کیفیت شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!