بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی در زنان سرپرست خانوار در کارکنان یک دانشگاه نظامی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
خانواده به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی است که نقش اصلی سازندگی جوامع و سلامتی آن را تضمین می نماید. در خانواده هایی که به دلایل متعددی زنان عهده دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار می گردند، نقش حمایتی خانواده، دوستان و سازمان های ذیربط در تحقق عدالت اجتماعی و پیشگیری از آسیب های خانوادگی و اجتماعی بسیار بارز و پراهمیت می گردد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی در زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه پاسداران است.
روش
تعداد 60 نفر از زنان سرپرست خانوار شاغل در سپاه که به روش هدفمند از هفت استان کشور انتخاب شدند، مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های حمایت اجتماعی – مقیاس خانواده PSSFA و دوستان PSSFR و سلامت عمومی GHQ-28 بود که از روایی و اعتبار خوبی برخوردار بودند. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین حمایت اجتماعی و سلامت روانی (نمره کل) در نمونه مورد بررسی، وجود دارد (0.330- r= و05/0 p≤) همچنین نتایج بیانگر رابطه معنادار حمایت خانواده در کل و نیز با خرده مقیاس های افسردگی D (504/0- r=) و خرده مقیاس اضطراب واختلال خوابB است (387/0-، r=01/0. p ≤) اما متغیر حمایت دوستان رابطه معناداری با نمره کل سلامت روانی در نمونه مورد مطالعه نشان نداد.
بحث: نتایج نشان می دهد هر چه زنان سرپرست خانوار از حمایت اجتماعی بیش تری بهره مند گردند، از میزان سلامت روانی بیش تری نیز برخوردار می شوند و احتمال بروز افسردگی و اصظراب در آنان کم ترخواهد شد. همچنین نتایج بیانگر نقش بیش تر حمایت خانواده در سلامت روانی زنان سرپرست خانواده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!