تاثیر نواربندی اصلاحی پاتلا بر درد، کیفیت زندگی و یافته های رادیوگرافیک مبتلایان به سندروم درد پاتلوفمورال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سندرم درد پاتلوفمورال شایع ترین منشاء درد قدامی زانو در بزرگسالان می باشد. نواربندی پاتلا با هدف اصلاح وضعیت قرار گیری پاتلا جهت درمان توانبخشی مبتلایان به سندرم درد پاتلوفمورال مطرح می باشد؛ اما هنوز اثر بخشی و کفایت بالینی نواربندی پاتلا به تنهایی در درمان این بیماران به درستی روشن نیست. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر نواربندی پاتلا به تنهایی بر روی راستای پاتلا، کیفیت زندگی و درد مبتلایان به سندرم درد پاتلوفمورال انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 25 فرد مبتلا به سندرم درد پاتلو فمورال با محدوده سنی50-20 سال اجام شد. به مدت4 هفته از نواربندی اصلاحی پاتلا به روش McConnell استفاده شد. قبل و بلافاصله پس از خاتمه دوره درمان، متغیرهای کیفیت زندگی (با استفاده از پرسشنامه KOOS)، شدت درد و راستاهای پاتلا (با استفاده از روش رادیوگرافی Skyline زانو) اندازه گیری و بررسی شدند.
یافته ها
چهار هفته استفاده از نواربندی پاتلا به روش McConnell باعث کاهش شدت درد از 21/60±50/13 میلی متر به 10/14±26/67 در مبتلایان به سندروم درد پاتلوفمورال شد (0/001 p=)؛ اما تاثیر مثبت و معنی داری بر روی ملاک کیفیت زندگی (نمره فرد در پرسشنامه KOOS) و هیچ یک از زوایا و راستاهای پاتلا نداشت (0/05 p<).
نتیجه گیری
استفاده از نواربندی پاتلا به روش McConnell به تنهایی از قدرت کافی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران با سندروم درد پاتلوفمورال و ایجاد تغییرات در راستاهای معیوب پاتلا برخوردار نیست؛ هر چند که ممکن است به کاهش درد این بیماران کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1490584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!