بررسی وضعیت سرطان پستان در استان کردستان با دیدگاه جغرافیای پزشکی طی سال های 1385 الی 1389

چکیده:
مقدمه
سرطان یکی از بیماری های مزمن بشری است که فاکتورهای مختلفی در ایجاد آن نقش دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی توزیع جغرافیایی سرطان پستان در استان کردستان، شناخت نقاط پرخطر و عوامل جغرافیایی طبیعی و انسانی دخیل در بروز آن می باشد.
روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی بوده که در آن داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل گردید و از نمودارها و آزمون های آماری تی و تحلیل واریانس برای مقایسه استفاده شد و نقشه پراکندگی سرطان پستان در استان کردستان با استفاده از نرم افزار (GIS یا Geographic Information System) ورژن 9.3 طی سال های 1385 الی 1389 ترسیم گردید. به منظور بررسی علت بالا بودن نرخ مبتلایان ناشی از سرطان پستان در برخی از شهرستان ها، نقشه پراکندگی عناصر مس و سرب که بر روی سرطان پستان موثر هستند تهیه شد.
یافته ها
شهرستان های سنندج، سقز و مریوان به ترتیب با میزان بروز 59/9، 21/4 و 07/4 در هر صد هزار نفر در مناطق شایع بیماری قرار دارند. از آنجا که سطح معنی دار آماری آزمون t، 0001/0 به دست آمده است (05/0 p<)، با اطمینان 95٪ میزان بروز سرطان سینه در شهرنشین ها بیشتر از 4 برابر روستانشین ها است. مبتلایان زن (91/96٪) جامعه آماری را تشکیل داده اند.
نتیجه گیری
زنان جامعه شهری گروه در معرض خطر سرطان پستان در استان کردستان می باشند. وجود عناصر مس و سرب در منطقه می توانند به عنوان یکی از علل بروز بیماری و پیش آگهی، جهت مقابله با آن محسوب گردند. نتایج این مطالعه می تواند فرضیه هایی درباره عوامل خطر احتمالی سرطان پستان در استان کردستان ایجاد کند که اثبات آن مستلزم انجام مطالعاتی مکمل از طرف مسوولین می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 472
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!