تدوین راهبرد های نگهداری منابع انسانی در فرماندهی مرزبانی

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
در پژوهش حاضر، به دنبال نگرش راهبردی مدیریت منابع انسانی در نگهداری منابع انسانی و کارکرد های آن در حوزه فرماندهی مرزبانی ناجا بوده و کوشیده ایم پس از ورود به موضوع مدیریت استراتژیک منابع انسانی در بخش منابع انسانی مرزبانی، ضمن دست یافتن به زیر سیستم های منابع انسانی، به نوعی هماهنگی بین سیاست های نگهداری منابع انسانی با استرتژی های سازمان دست یابیم.
روش
این تحقیق، بر اساس هدف و نوع آن، کاربردی و از نظر روش، از نوع توصیفی و از شاخه پیمایش است. در این پژوهش، با بررسی دقیق فرایند ورودی نظام مدیریت منابع انسانی در فرماندهی مرزی ناجا و استفاده از روش تجزیه و تحلیل SWOT and PEST نقاط قوت و ضعف درونی و نیز فرصت ها و تهدید های بیرونی راشناخته و استراتژی مناسب را به دست داده ایم. معماری منابع انسانی درعصر دانش برای کارکنان ، انتخابی بین فنا و بقا است؛ پس راهبرد های منابع انسانی در این مقوله، اهمیت فراوان دارد و همین مسئله، موجب شده است رویکردهایی نوین در حوزه جذب، نگهداری، آموزش و ارتقای سطح کیفی منابع انسانی شکل گیرد. اهمیت این موضوع در فرماندهی مرزبانی به مثابه یک نیروی تخصصی و نیز کارکرد آن در مرز های جمهوری اسلامی ایران، آشکارا ملموس و قابل رویت است؛ بنابراین، حوزه این تحقیق، منابع انسانی فرماندهی مرزبانی را شامل می شود و در آن، به دنبال پاسخ دادن به مسئله تحقیق، یعنی شناسایی استراتژی فرایند نگهداری منابع انسانی در فرماندهی مرزبانی ناجا بوده ایم.
یافته ها
نتایج به دست آمده از ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و داخلی (IFE) در این تحقیق، دارای پنج مرحله عملیات به شرح ذیل بوده است: در مرحله نخست، عوامل خارجی و داخلی از جانب پاسخ گویان عوامل (خبرگان فرماندهی مرزبانی) شناخته (شامل فرصت ها و تهدیدها، قوت ها و ضعف ها) و فهرست شده اند؛ در مرحله دوم، با توجه به نظر خبرگان فرماندهی مرزبانی، به هر یک از عوامل، ضریب داده شده و این ضریب و وزن با استفاده از روش دلفی تعیین شده است؛ در مرحله سوم، در حوزه عوامل خارجی، نمره تهدید ها یک و دو، و نمره فرصت ها سه و چهار تعیین شده است (نمره یک، تهدید بسیار اساسی؛ نمره دو، تهدید اساسی؛ نمره سه، فرصت مناسب؛ نمره چهار، فرصت بسیار مناسب) و در حیطه عوامل داخلی، نمره یک، بیانگر ضعف اساسی و نمره دو ضعف کم ،نمره سه بیانگر نقطه قوت ونمره چهار نشان دهنده قوت بالا است؛ در مرحله چهارم، برای تعیین نمره نهایی هر عامل ،ضریب هر عامل را در نمره آن ضرب شد ؛ در مرحله پنجم، مجموعه نمره ها بررسی و در نهایت، نمره نهایی مشخص شده است.
نتیجه گیری
در نتیجه پیشنهاد استراتژی های مناسب بر اساس استراتژی های استخراج شده متناسب با کارکردهای (زیر سیستم کارکردهای فرایند کاربرد و نگهداری (آموزش و توسعه منابع انسانی، نظام جبران خدمات، ارزش یابی، مدیریت عملکرد کارکنان و مدیریت فشارهای ناشی از شغل، روابط کارکنان و تیم های کاری) تفکیک شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!